Computers en randapparatuur

"Iedereen is welkom, maar identiteit Paper Show moet wel bewaard blijven"

Bosta deed te veel, doet aan zelfreflectie en focust nu enkel nog op haar kerntaken

Paper Show 2025 sfeerbeeld
Paper Show 2026 wordt een feest, de beurs viert immers haar 30e editie

De 30ste editie van de Paper Show staat voor de deur. Script had naar aanleiding van deze feesteditie een gesprek met drie van de vier leden van het Executive Committee van vakfederatie Bosta: voorzitter Tom Smet, Karina Steyaert en Bert Lippens. Aurélie Cuvelier moest helaas verstek geven. Thema's om over te praten waren er alleszins genoeg: de beurs, de evoluties binnen de sector, de veranderingen binnen de federatie, ... .

Feestelijke Paper Show

Hallo allemaal. Ik val maar meteen met de deur in huis: gelukkige verjaardag! De 30e editie wordt een feesteditie veronderstel ik?

Bert Lippens: "Bedankt. Maar weet je, elke Paper Show is eigenlijk een feest. Er zijn wel wat kleine veranderingen ten opzichte van de voorgaande edities. Zo hebben we het beursplan herschikt. De grotere stands stonden eerst vooraan, maar daar zijn we van afgestapt. We hebben alles grondig door elkaar gehusseld, zodat de grote stands voortaan overal te vinden zijn, ook achteraan de beurshal. Dat zal zeker voor een vernieuwde dynamiek zorgen."

banner paper show 2024

Tom Smet: "Die herindeling is er ook gekomen op verzoek van de exposanten zelf, vooral de kleine exposanten. Zij vonden dat er te weinig doorloop was achterin de hal. Daarom hebben we het beursplan herzien en enkele grote stands over de hele hal verdeeld. Daarna mochten de exposanten hun eigen plaats kiezen."

Bert: "Je kunt er echter niet omheen dat vaste partners sneller inschrijven dan nieuwe standhouders, waardoor ze ook eerder hun plaats kunnen kiezen. Dat zal altijd zo zijn. Wie te laat beslist, zal geen plaats meer vinden vooraan of centraal in de hal. Maar de kleintjes die wel vroeg intekenden, zullen merken dat ze beter geplaatst zijn."

"Zoals elk jaar moeten degenen die laat beslissen, zich nog melden. We verwachten tussen de 60 en 70 standhouders. Er is al 87% van de beschikbare ruimte ingeschreven, wat meer is dan voorgaande jaren. Dat betekent dat er voor grotere oppervlaktes is ingeschreven."

"En uiteraard is er op de eerste avond een borrel voor de standhouders, die iets feestelijker zal zijn dan eerdere jaren. We zullen er klinken op het succes van de beurs en dan vinden uiteraard ook de Paper Show Awards plaats."

 Bert Lippens van Brepols
Bert Lippens: "Iedereen is welkom op de beurs, maar de identiteit ervan moet wel bewaard blijven"

Moet het beursaanbod nog verder uitgebreid worden?

Bert: "Iedereen is welkom. Maar wanneer we zoeken naar nieuwe standhouders en nieuwe productgroepen, moeten we erover waken dat de identiteit van de beurs bewaard blijft. Onze traditionele bezoekers moeten de beurs kunnen blijven herkennen. Er is zeker ruimte voor uitbreiding, maar we zullen wel aftoetsen of nieuwe producten of diensten thuis horen in het assortiment van onze kernbezoekers."

Karina Steyaert: "Speelgoed en computer- & IT-accessoires, twee groepen die er de afgelopen paar jaar bij zijn gekomen, behoren zeker en vast tot dat aanbod. Meer en meer zelfs. Daarom zien we de laatste jaren ook meer en meer krantenwinkeliers onze beurs bezoeken. Ook zij zijn op zoek naar uitbreiding, diversificatieoplossingen, nieuwe producten. We hebben nog steeds meer dan 1.000 relevante bezoekers per jaar, en daar mogen we best fier op zijn."

Tom: "Perstablo (de beroepsvereniging van Vlaamse dagbladhandelaars) zelf is ook lid geworden van Bosta."

Karina: "We zien ook meer en meer synergieën tussen beide groepen. Op termijn gaan we zelfs nog meer naar elkaar toegroeien en zullen we nieuwe manieren van samenwerken moeten bekijken."

Tom: "Een succesvolle Paper Show is nog steeds één van de belangrijkste doelstellingen van onze organisatie. Daar staat of valt alles mee. Hierbij wil ik ook benadrukken dat onze exposanten en hun salesvertegenwoordigers onze belangrijkste partners zijn. Zij gaan dagelijks de baan op en kunnen volop mondeling reclame maken. Je mag nog zoveel leaflets en affiches maken als je wilt, mondelinge reclame blijft de sterkste garantie op een succesvolle beurs."

Zelfreflectie

Wat is er het voorbije jaar veranderd binnen de federatie?

Tom: "We hebben dit jaar aan zelfreflectie gedaan. Wie zijn we? Wat doen we? En waar staan we voor? 'Less is more', dat is één van de belangrijkste conclusies die we getrokken hebben. We waren met diverse projecten bezig, hadden meerdere commissies en sub-commissies opgericht waardoor we eigenlijk het noorden kwijt waren. De workload werd er door al die taken zeker niet minder op. Vergeet niet dat wij dit allemaal naast onze dagdagelijkse taken doen."

"Wat is essentieel voor onze federatie? Ten eerste een geslaagde Paper Show, de hoogmis van onze branche. Dit is de plek waar je moet zijn als je iets te maken hebt met de markt voor kantoorbenodigdheden. Ten tweede streven wij ernaar om een sterk netwerk op te bouwen met kwalitatieve ledenvergaderingen. We willen die vergaderingen ook structureren: er is een officieel gedeelte, een gedeelte GfK-cijfers, er komt een interessante spreker langs en er is een leuk netwerkmoment."

Tom Smet Staedtler Benelux
Tom Smet: "Elk nieuw idee dat binnen de federatie wordt voorgesteld, wordt getoetst aan zijn relevantie voor de sector of de beurs"

"De ledenvergaderingen moeten in de toekomst op een centrale locatie in België worden georganiseerd en zo voor iedereen toegankelijk zijn. Rondom en in Brussel zijn dus zeer populaire keuzes. Antwerpen in het voorjaar van 2026 is een uitzondering, die ligt immers al even vast."

"We focussen ons dus opnieuw op onze steunpilaren en alle overtollige ballast gooien we van ons af, zoals bijvoorbeeld de Bosta Academy en de Perscommissie. Responsible Office is ook herbekeken, maar blijft wel bestaan (zie kader). De vraag of het relevant is voor Paper Show of de branche moet altijd positief beantwoord worden. Anders doen we het niet. Via die twee steunpilaren willen we inspireren, motiveren en informeren." 

"Neem nu CoCom. Die commissie was te groot. Bijna iedereen zetelde daarin, waardoor er enkele subcommissies werden opgericht. CoCom houdt nu op te bestaan. Wat overblijft zijn de commissies Responsible Office, GfK, Paper Show, Website & Social Media en tenslotte Events & Sprekers. Dat vat perfect samen waar we in de toekomst naar kijken." 

Karina: "Schoenmaker, blijf bij je leest. Daarom deze rationalisatieronde. Bosta 2.0, zeg maar."

Tom: "Een herschikking dus, omdat er te veel was en de werkdruk te hoog was. De focus ligt weer op de kerntaak. Elk nieuw idee wordt getoetst aan zijn relevantie voor de sector of de beurs."

E-commerce

Laten we even naar de markt kijken. Vormt e-commerce een groot gevaar voor de retailmarkt in het algemeen en voor de Europese kantoorvakbranche in het bijzonder?

Bert: "E-commerce op zich niet, wel de instroom van pakjes uit het verre Oosten. Er komen dagelijks miljoenen pakjes onze havens binnen, en die kunnen niet allemaal gecontroleerd worden. Die evolutie heeft een heel negatieve invloed op de volledige distributieketen, en dus wordt onze sector er zeker ook door beïnvloed."

Gevaar e-commerce
We worden overspoeld door goedkope producten via Aziatische e-commerceplatforms die niet alleen bijzonder populair zijn bij de gebruikers, maar ook nog eens door de mazen van het juridische net glippen, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid

Tom: "Dat vormt voor ons en onze klanten het grootste gevaar. We worden overspoeld door goedkope producten die niet alleen bijzonder populair zijn bij de gebruikers, maar ook nog eens door de mazen van het juridische net glippen, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid en volksgezondheid. Europa moet in dit dossier dringend wakker worden."

Karina: "Ze proberen anderzijds wel. Neem nu die EUDR-wetgeving, die is nu opnieuw met een jaar uitgesteld. Europa is een te log beest met te veel landen waar diverse wetgevingen bestaan. Te log en te bureaucratisch."

Karina Steyaert Exaclair
Karina Steyaert: "Europa is te log en te bureaucratisch, en jaagt westerse bedrijven onnodig in de kosten in plaats van ze te helpen"

Tom: "Je kan jezelf ook de vraag stellen hoe geloofwaardig Europa nog is. EUDR is met een jaar uitgesteld, en het is niet de eerste keer dat dit gebeurt."

Is het hele duurzaamheidsverhaal nog even actueel en dringend als pakweg twee jaar geleden?

Bert: "Dat is ook een probleem. Duurzaamheid is inderdaad nog steeds belangrijk, maar het krijgt veel minder aandacht vanwege andere, meer dringende zaken die momenteel de politiek domineren. We hebben het dan vooral over veiligheid en defensie. Ondertussen worden westerse bedrijven op kosten gejaagd, velen besteden veel tijd en energie aan het naleven van nieuwe regelgeving en dan wordt alles uitgesteld."

Karina: "Europa zou het ons makkelijker moeten maken, maar dat gebeurt niet."

Back to...

Wat zijn anderzijds de positieve evoluties geweest binnen jullie sector? 

Bert: "Terug naar het fysieke, naar bijvoorbeeld papier, is een trend die eigenlijk al sinds de covid-pandemie bestaat, maar toch nog steeds aanhoudt. Je ziet meer en meer consumenten teruggrijpen naar pen en papier, agenda's, wenskaarten enzomeer."

"De consument is ook gevoeliger geworden voor het 'lokale verhaal', om je te kunnen onderscheiden van die massale Chinese import. Made in Belgium, Made in Europe wordt alsmaar belangrijker."

Karina: "Grote retailketens kijken steeds vaker naar mogelijkheden om bepaalde producten opnieuw lokaal te produceren. Dit is een bemoedigende ontwikkeling."

Hoe kan een lokale winkelier in onze sector concurreren met goedkope importproducten?

Bert: "Je moet jezelf in vraag stellen, en diversifiëren. Kijk naar de groothandels. Hun jaarresultaten in kantoorproducten zijn niet rooskleurig, dus ook zij gaan voortdurend op zoek naar nieuwe categorieën, producten en diensten. Daarmee kunnen ze hun klanten blijven bedienen, vanuit die convenience gedachte, die 'one-stop-shopping'-filosofie. Veel winkels doen dit ook al. En vinden daarbij zelfs nieuwe klanten. Wie halsstarrig vasthoudt aan het aanbod van 30 jaar geleden, overleeft niet."

Karina: "Die zijn al een beetje uit de boot gevallen."

customer satisfaction
Alles draait vandaag rond nieuwe winkelbelevingen, om de 'customer satisfaction' , en dus de klantentevredenheid, op peil te houden

Bert: "De klant wil ook iets nieuws, een nieuwe winkelbeleving. Sommige spelers hebben dit goed begrepen. Kijk naar de vernieuwing van de Standaard Boekhandels, de rebranding van Club, Dreamland, AVA, ... Allemaal denken ze goed na over hoe ze hun bestaande klanten opnieuw kunnen verrassen. Dat vraagt visie en durf, maar slaat wel aan."

Tom: "Beleving en diversificatie zijn inderdaad de sleutelwoorden. En voor wie dat begrepen heeft, is er nog toekomst. Kijk naar de voorbeelden die Bert aanhaalt, dat zijn geen heel dure winkels maar dat zijn ook geen prijsbrekers. In die winkels betaal je een correcte prijs. En die redden het."

logo bosta vakverenigingBosta slaat een nieuwe weg in. Dit zijn de vier nieuwe commissies en wie erin zetelt (deze indeling moet wel nog geofficialiseerd worden):
1. Events & Sprekers: Tom Smet (Staedtler), Bert Lippens (Brepols), Ruben Tass (Despec Supplies) en Isabelle Plumier (Club)
2. Website & Social Media: Aurélie Cuvelier (Turbel), Fien Dessauvage (Dessauvage), Tim Batens (Durable) en Karina Steyaert (Exaclair) - de vernieuwde website gaat in januari 2026 live
3. Paper Show: 4 leden van het Executive Committee plus Kristof Silverans (Apli)
4. GfK: Bert Lippens, Jan Jansegers (Fellowes), Ruben Tass en Sylvie Reyntens (AVA)

De Raad van Bestuur mocht in 2025 twee nieuwe leden verwelkomen: Sylvie Reyntens en Tim Batens.

Veranderingen binnen de commissie Responsible Office
Logo Responsible Office

In 2013 besloot Bosta haar leden actief te helpen bij de vraag: "Hoe bereiden we ons voor op een duurzamere toekomst?". Sindsdien delen Bosta en Responsible Office kennis en inspiratie via seminars, masterclasses, nieuwsbrieven en ledenvergaderingen. Zo blijven leden op de hoogte van best practices én van evoluerende Europese wetgeving.

In 2014 lanceerde Responsible Office een website die producten met duurzame certificaten in de kijker zette. Dat werd een succes: bijna 1.000 producten van 30 fabrikanten en 9.000 bezoekers per jaar.

Vandaag kent elke bewuste consument de waarde van betrouwbare duurzaamheidslabels. Dankzij die brede bekendheid verlegt Responsible Office nu haar focus: voortaan richten we ons volledig op het informeren en inspireren van Bosta-leden over duurzaamheid en nieuwe regelgeving.

Wat verandert er?
•  De website van Responsible Office sluit op 31 december 2025.
•  Vanaf 1 januari 2026 wordt elk Bosta-lid automatisch ook Responsible Office-lid, en ontvangt dus alle relevante informatie automatisch.
•  Alle informatie m.b.t. duurzaamheidsinitiatieven van Bosta zal vanaf 2026 op de Bosta-website te vinden zijn.
•  Fabrikanten die betaald hebben voor productvermeldingen na 31 december 2025 krijgen in het eerste kwartaal van 2026 het te veel betaalde bedrag terug.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke14 oktober 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
09 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine