Troeven beter uitspelen
Het lijkt een paradox maar in feite gaat het om de twee kanten van dezelfde medaille. Hoe meer papieren communicatie onder druk staat en vervangen wordt door digitale media, hoe meer belang we hechten aan lezen op papier. Deze zomer nam u toch ook de tijd voor een goed papieren boek aan de rand van het zwembad? Minder volume, meer kwaliteit, daar draait het om. Al is er ook de harde economische realiteit. Verschillende papierproducenten kondigen recent weer fabriekssluitingen aan om de productiecapaciteit verder aan te passen aan de dalende vraag. Denis Geers, de voorzitter van sectorfederatie Febelgra, waarschuwde in juni voor de negatieve effecten van de import van goedkoop Chinees papier (zie blz.10). Bij de Brugse Drukkerij-Uitgeverij Die Keure loopt er bij het ter perse gaan van dit nummer nog steeds sociaal overleg over de intentie tot sluiting van de drukkerijtak, tot 65 banen zijn er bedreigd.
Een opsteker was dan weer het nieuws van Papier.be, de belangenorganisatie die de verschillende schakels uit de Belgische papierketen verenigt. Papier.be publiceerde resultaten van een grootschalig trendonderzoek waarin de veranderende voorkeuren van consumenten ten opzichte van gedrukte en digitale communicatie werden bevraagd. “De Belgische consument vertrouwt, begrijpt en onthoudt beter wanneer hij leest op papier”, was een van de conclusies. Print staat onder druk, dat ervaren we elke dag, maar als het er echt op aankomt lezen we het graag op duurzaam geproduceerd papier. 52 procent van de Belgische respondenten geeft in het onderzoek aan nieuws beter te begrijpen wanneer ze het op papier lezen. Ook de jongere Belgen, waaronder bijna twee op vijf 18- tot 24-jarigen, kiezen voor papier in contexten waar betrouwbaarheid en duidelijkheid primeren.
Dat zijn belangrijke troeven voor de gedrukte communicatie die we beter moeten uitspelen met creatieve formules, tactiele ervaringen en meer beleving. Papier en digitaal hoeven elkaar niet te kannibaliseren, via hybride formules kunnen ze de boodschap net versterken. “Digitaal voor snelheid en bereik, papier voor vertrouwen, impact en verdieping”, stelt Firmin François, de voorzitter van Papier.be. Het samengaan van papier en digitaal werkt, kijk naar de opmars van QR-codes. Dat is ook een van de redenen waarom datagedreven direct mail nog steeds een belangrijke plaats heeft in de moderne communicatiemix (zie blz. 10).
Het najaar belooft druk te worden. In dit nummer kijken we ook vooruit naar de internationale vakbeurs Labelexpo Europe in Barcelona (zie blz. 12 en 14). In eigen land staat Sign2Com in Kortrijk Xpo op de agenda (zie blz. 16) en Empack in Mechelen. Voor de bedrijven die actief zijn in de verpakkings- en labelbranche doen we een warme oproep om deel te nemen aan de Verpakking & Label Awards. De inschrijving voor deze nieuwe editie is geopend en de prijsuitreiking is voorzien op de eerste beursdag van Empack Mechelen op woensdag 22 oktober. U kan uw meest innovatieve verpakking of etiket indienen tot en met 22 september. Veel succes!