Grafisch nieuwsPremium

Een kwarteeuw passie voor innovatie in print

Jarig VIGC presenteert tiende editie Het Congres

De Nederlandse keynote spreker en trendwatcher Adjiedj Bakas keek in 2015, tijdens de allereerste editie van Het Congres, alvast tien jaar vooruit. Hij wees op de steeds weer nieuwe kansen die openliggen voor de grafische industrie. Zijn advies: ga praten met mogelijke partners waarmee je voorheen nog nooit hebt gesproken, geef veel meer ruimte aan jongeren, en verander steeds weer. Ook tijdens de aanstaande tiende editie op 24 oktober klinkt die boodschap nog altijd door.

Het Congres VIGC
De tiende editie van Het Congres van VIGC vindt plaats op 24 oktober bij Lamot in Mechelen

Bakas lijkt destijds al de lijnen voor alle volgende edities van Het Congres te hebben uitgezet: telkens komen de genoemde thema’s in een of andere vorm terug in het jaarlijkse programma. Het evenement stelt het VIGC in staat om invulling te geven aan de in 2015 hernieuwde geformuleerde missie: “Kennis overdragen en omzetten naar kunnen”. Het Congres groeit uit tot een constante factor in een sector die voor grote veranderingen staat.

Kansen voor de grafische industrie

Gino Van Ossel
Gino Van Ossel, retaildeskundige en marketingprofessor aan de Vlerick Business School, sprak op Het Congres in 2016 

Toekomst van de grafische communicatie' luidde het Congresthema in 2015. Dat is ook het jaar waarin Jos Steutelings start bij het VIGC en daar aan de slag gaat met het ‘W2P.pro’-project, gesubsidieerd door VLAIO – het Agentschap Innoveren & Ondernemen van de Vlaamse overheid – en bedoeld om ‘web-to-print’ te promoten in de grafische sector. (Dat onderwerp zal hem niet meer loslaten: jaren later neemt hij met het VIGC het initiatief tot het Benelux Online Print Event (BOPE) om er een permanent podium aan te bieden.)

In 2016 verhuist het evenement van april naar oktober en kiest het Lamot in Mechelen als vaste thuisbasis. Het programma staat dat jaar in het teken van ‘Veranderend klantengedrag. Kansen voor de grafische industrie!’. Gino Van Ossel, retaildeskundige en marketingprofessor aan de Vlerick Business School praat er de 200 aanwezigen bij op het gebied van e-commerce en omnichannel. Keynote speaker Steven Van Belleghem doet er ter plekke een schepje bovenop: niet ‘digital’ of ‘mobile’ is de toekomst, maar AI (artificial intelligence): “Digital is geen kanaal meer, maar gewoon de maatschappij.”

Vinger aan de pols

Richard van Hooijdonk
Vorig jaar was de Nederlandse trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk te gast

Het Congres weet telkens de vinger aan de pols te houden. In 2017 staan ‘Nieuwe businessmodellen in print’ centraal en houdt bijvoorbeeld René de Heij van het Nederlandse Probo het publiek voor: “Ga niet kopiëren wat er al is. Zoek partners en doe zelf waar je al goed in bent of waar je heel goed in wilt worden.” Professioneel base jumper Cedric sluit de middag af en daagt het publiek met zijn adembenemende sprongen van bergen en wolkenkrabbers nog wat verder uit: “Durf risico’s te nemen. Want zonder het nemen van risico’s kom je geen stap verder.”

De vierde editie van Het Congres viert in 2018 alvast het twintigjarig bestaan van het VIGC onder de vlag ‘Inspiratie en innovatie’, en tijdens de lustrum-aflevering in 2019 worden onder het motto ‘Connecting the dots’ nieuwe punten op de horizon gezet. “IoT is nú bezig”, stelt bijvoorbeeld Peter Kouwen (IBM). “Wat betekent dit voor jouw businessmodel? Wat zijn de mogelijkheden om anders en meer datagedreven te gaan werken?”

Zelfs tijdens de coronacrisis in 2020 weet Het Congres zich te handhaven, met een geslaagde virtuele editie vanuit een professionele televisiestudio. Het VIGC doet er zelfs nog een schepje bovenop, door gelijktijdig een hackathon te organiseren – noodgedwongen ook virtueel in plaats van fysiek, maar juist daardoor kan een internationaal publiek er aan deelnemen. Met ‘Fast Forward in Print’ wordt in 2021 de draad weer opgepakt in Mechelen, gevolgd door ‘Challenge Accepted!’ in 2022 en ‘Transform, Empower, Succeed!’ in 2023 – waar de Nederlandse trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk het publiek maant: “Je strategie moet sneller veranderen dan de markt. Het implementeren van een strategie vergt zeker vijf tot acht jaar – en dat duurt te lang.”

Vlaggenschip van het VIGC

Ann Wauters
Vele bekende namen passeerden de revue: zoals basketbalster Ann Wauters die de sector de slogan van Nike voorhield: ‘Just Do It’ 

Bovenstaande vogelvlucht langs tien jaar Het Congres – samen met BOPE ‘het vlaggenschip van het VIGC’ – vervult managing director Jos Steutelings vooral met trots: “Trots dat we er nog altijd staan en al die tijd een belangrijke brugfunctie hebben kunnen spelen bij het verder versnellen van innovatie in onze sector.” Hij verklaart het succes: “We vertrekken altijd vanuit de inhoud. Je moet de juiste thema’s kiezen en passende sprekers vinden, zonder telkens in herhaling te vallen. En daar zoeken we het juiste ritme en de beste vorm bij. Zo brengen we minstens een keer per jaar de branche bij elkaar met een goed programma én een leuke aankleding. Want ook het onderling kunnen netwerken is heel belangrijk. Die combinatie van factoren zorgt voor een sterke basis.”

Het valt Steutelings nog niet mee om enkele hoogtepunten uit de afgelopen tien jaar aan te duiden. Toch een kleine selectie uit het enorme aanbod: indruk maakte bijvoorbeeld Jan Kriekels van Jaga Radiators, die in 2021 met zijn betoog ‘Innovate or die’ weliswaar vér over zijn spreektijd ging maar met zijn passie en creativiteit de goede snaar wist te raken. Ook Peter Vanden Houte, chief economist bij ING Belgium, is blijven hangen: hij kwam in 2022 in roze overhemd (“Toch nog iets rooskleurigs”) de zware economische omstandigheden toelichten. En natuurlijk, vorig jaar nog, basketbalster Ann Wauters die de sector de slogan van Nike voorhield: ‘Just Do It’.

Feestelijke jubileumeditie

Jos Steutelings
'Toekomst van de grafische communicatie', luidde het congresthema in 2015. Dat is ook het jaar waarin Jos Steutelings start bij het VIGC 

Steutelings verheugt zich op de aanstaande editie, die op 24 oktober als altijd in Mechelen plaats gaat vinden. Het is niet alleen de tiende aflevering van Het Congres, maar het VIGC viert tevens het 25-jarig bestaan. Voor deze feestelijke editie luidt het motto dan ook ‘Een kwarteeuw passie voor innovatie in print!’.

Het programma, gemodereerd door presentator Mieke Loncke (Director MarCom BDO Belgium), gaat van start met Mark Andries, administrateur-generaal van het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO). Steutelings: “VLAIO vormt een belangrijke financiële pilaar onder het VIGC. De komst van Mark Andries naar Het Congres biedt ons de kans te laten zien hoe wij die middelen op een goede en effectieve manier inzetten. En zijn aanwezigheid geeft bedrijven ook de gelegenheid contact met VLAIO te leggen, want ook zij kunnen er aankloppen voor ondersteuning bij innovatieve projecten. Het VIGC helpt die brug te slaan.”

Belangrijke thema’s

Kamal Kharmack
Voor de tiende editie van Het Congres kon VIGC onder andere comedian Kamal Kharmach strikken als spreker

Ook andere belangrijke thema’s komen weer aan bod. De visie van een jonge generatie ondernemers staat centraal in het live interview met Kristien Werck: zij weet met uitgeverij Clavis Publishing vanuit de eigen niche een internationale groeistrategie te realiseren. Er is aandacht voor druktechniek: marktanalist Ralf Scholzer volgt de ontwikkelingen in de inkjetmarkt op de voet en brengt de actuele stand van zaken tijdens Het Congres in kaart.

Evenmin mag uiteraard een onderwerp als Industrie 4.0 ontbreken: een panel met daarin Yves Peiffer (Elep), Fons Put (VIGC) en Jeroen Van Bauwel (Xeikon) bespreekt de voortgaande transformatie naar Industrie 5.0. Jerry Lenaerts (Gastdocent Zuyd University of Applied Sciences en Associate Consultant ORGfit) zal de bezoekers met praktische tips en tricks door het digitale mijnenveld van virtuele veiligheid loodsen, en Tijmen van den Elzen (Engaige) toont de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie op het gebied van klantenservice (zoals bijvoorbeeld Helloprint die al toepast).

Uitsmijter van deze extra aangeklede jubileumeditie van Het Congres is Kamal Kharmach. De bekende comedian (én docent Bedrijfseconomie) stond al langer op het verlanglijstje van Jos Steutelings. “Aan het einde van de dag is onze missie geslaagd als elke bezoeker van Het Congres een of twee nieuwe dingen heeft opgestoken, en een aantal goede gesprekken heeft gehad die hen verder helpen met de business. En je moet een plezierige tijd hebben gehad. Dat zal met dit programma en deze afsluiter toch zeker lukken.”

Jubileumeditie Het Congres
Het Congres is dit jaar aan zijn tiende editie toe en daarom maakt het VIGC er op 24 oktober een extra feestelijke uitgave van. Kijk voor het complete programma op www.vigc.be/het-congres.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ed Boogaard17 september 2024

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Grafisch Nieuws maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.