Een springplank naar innovatie
Nieuwe locatie voor Het Congres van VIGC in Antwerpen
Voor de elfde editie van ‘Het Congres’ haalt innovatiecentrum VIGC bekende namen naar Antwerpen. Zo zal Rik Vera, innovatie-expert en internationaal spreker bij nexxworks, de congresnamiddag afsluiten met een keynote over de kracht van nieuwsgierigheid als drijvende kracht achter waardecreatie in een digitale wereld.

“In een wereld waar verandering de norm is, staat de grafische sector voor cruciale keuzes: slimmer innoveren, anders organiseren en duurzaam ondernemen”, stelt VIGC. Tijdens Het Congres 2025, een compacte editie op 6 november in de Vestar in Antwerpen, staat één vraag centraal: hoe maak je van innovatie een écht economisch verschil?
Keynotes, interviews en panelgesprek
Onder het thema ‘JUMP into innovation’ verkent Het Congres dit jaar hoe nieuwsgierigheid, visie en strategie leiden tot meerwaarde. De namiddag start met de case van MAPO Print in Malle. Lieke Kelchtermans, de COO van het bedrijf, deelt het groeiverhaal van de digitale drukkerij in een interview onder het motto ‘Slim printen, sterk ondernemen’. MAPO Print is gespecialiseerd in digitaal printen op plaatmaterialen.
Geert Janssens, hoofdeconoom bij de ondernemersorganisatie ETION, geeft in zijn keynote een economische kijk op de tijdsgeest. Janssens schetst hoe historische patronen zich herhalen en welke lessen ze ons leren over innoveren in onzekere tijden.
Het eerste deel van de congresnamiddag wordt afgerond met een panelgesprek met vier ervaringsdeskundigen uit de sector die debatteren over de impact van innovatie in al haar vormen. Wat rendeert? Wat blijft hangen in goede bedoelingen? En hoe zorg je ervoor dat innovatie geen los initiatief is, maar een motor voor duurzame economische groei? Moderator Mieke Loncke gaat in gesprek met Charlotte Paquit (Identic), Tom Deschildre (INNO Group), Geert Gielen (Koninklijke Drukkerij Em. de Jong) en Veerle Vanpanteghem (VIGC).
Waardecreatie in een digitale wereld
Na de koffiebreak wordt Kurt Persoons, managing partner bij Zenith Graphics in Groot-Bijgaarden, geïnterviewd. Hoe transformeer je een gevestigde KMO met 65 jaar geschiedenis tot een toekomstgerichte marktleider? En hoe combineer je daarbij traditie en innovatie? Dat zijn de centrale thema’s in het gesprek met Persoons op Het Congres. Zenith Graphics is geëvolueerd van specialist in metalen signalisatie tot hightech producent van visuele communicatieoplossingen. Het bedrijf focust vandaag op geautomatiseerde productieprocessen, duurzame infrastructuur en datagedreven efficiëntie.
Rik Vera, innovatie-expert en internationaal spreker bij nexxworks, sluit het congres af met ‘The Net Curiosity Score’ een keynote over de kracht van nieuwsgierigheid als drijvende kracht achter waardecreatie in een digitale wereld.
Het Congres praktisch
Het Congres vindt plaats op donderdag 6 november 2025 in de Vestar in Antwerpen. Onthaal vanaf 14.30 u. Het academisch gedeelte loopt van 15.30 tot 19.00 u. Meer info: www.vigc.be.