Alternatief voor folie belooft milieuwinst
Reynders Etiketten investeert in Ecoleaf-technologie
Twee jaar na de officiële lancering in Brussel presenteerde Actega zijn Ecoleaf-technologie dit jaar opnieuw tijdens Labelexpo in Barcelona. Met dit alternatief voor bestaande folietechnieken wil Actega antwoord bieden op de uitdagingen waar veel label- en verpakkingsdrukkers voor staan, zoals het verminderen van afval, een lagere milieu-impact en verdere kostenreducties. Ook Reynders Etiketten is overtuigd van de mogelijkheden: het gebruikt Ecoleaf nu om onder het eigen ‘S-Sential’-label ‘on-demand-metallisatie’ mogelijk te maken.
Reynders geldt wat Actega betreft als een innovatief voorbeeldbedrijf, dat optimaal de voordelen van Ecoleaf weet te benutten. In een recent door Actega gepubliceerde casestudy legt Marco Van Hooff, de CCO van Reynders, uit waarom ze overtuigd voor de Ecoleaf-technologie hebben gekozen: “Als je een rol wil blijven spelen in de toekomst van verpakkingen, zul je in actie moeten komen. Je kunt niet steeds blijven wachten op het perfecte moment – het gaat erom dat je innovaties omarmt en daarmee verandering in gang zet, zelfs als de ontwikkelingen nog gaande zijn. Wacht niet af, maar zorg ervoor dat jij degene bent die het tempo van de transformatie bepaalt.”
Alternatief voor folie
Innovatie en transformatie – het zijn de woorden die Benny Landa ook veelvuldig gebruikte toen hij in 2016 de basis legde voor wat nu Ecoleaf heet. Want Landa liet dat jaar tijdens Drupa niet alleen zijn nanografische inkjetpersen zien: er was ook nog iets anders aan zijn uitvindersbrein ontsproten, namelijk ‘Nano Metallography’. Op de stand was een prototype te zien van een smalbaan-labelpers van AB Graphic, met daarop een speciale unit, die geen folierollen gebruikt om metallic-effecten te creëren, maar – in de woorden van Benny Landa – metaaldeeltjes op ‘nano’formaat in poedervorm. In de basis is de methode te vergelijken met die van vroegere bronseermachines, waarbij drukvellen werden veredeld met behulp van een lijminkt en bronspoeder.
Kostenbesparing
Volgens Landa biedt zijn metalliseertechniek flinke kostenbesparingen in vergelijking met conventionele hotfoil- en koudfolietechnieken die folierollen gebruiken. Daarbij gaat vaak veel kostbaar materiaal ongebruikt verloren, terwijl Landa’s technologie uitsluitend de exact benodigde hoeveelheid metaalpigment gebruikt. Het Duitse Altana – moederbedrijf van Actega – zag mogelijkheden en nam in 2017 de technologie over van Landa om het in eigen huis verder te ontwikkelen. De geplande herlancering tijdens Drupa 2020 onder de nieuwe naam Ecoleaf ging vanwege de coronapandemie niet door – maar op Labelexpo 2023 in Brussel pakte Actega er alsnog flink mee uit en anno 2025 bewijst de techniek zich inmiddels in de praktijk, onder andere bij Reynders
Metalliceffecten creëren
De basis voor de metallisatietechniek is hetzelfde gebleven. Met behulp van flexo, zeefdruk of inkjet wordt met een speciale vernis het zogenoemde triggerbeeld aangebracht op de plekken waar de zilverglanzende metaaldeeltjes terecht moeten komen. Dit triggerbeeld wordt met uv-licht gedroogd waarna het geschikt is om de metaaldeeltjes aan te nemen. De substraatbaan (papier of kunststof) wordt vervolgens door de Ecoleaf-module geleid. In die unit wordt een constante dunne laag van de vloeibare metaaldeeltjessuspensie aangebracht op een cilinder die de metaaldeeltjes overzet op het triggerbeeld. Alle niet-gebruikte metaaldeeltjes worden teruggevoerd in het systeem en gaan dus niet verloren – zoals dat wel het geval is bij de folierollen in conventionele folietechnieken. Het gemetalliseerde beeld behoeft geen verdere droging en kan direct inline worden voorzien van een overdruk, zodat metallic-effecten in elke gewenste kleur ontstaan.
De Ecoleaf-module kan in principe worden geïntegreerd op elke (nieuwe of bestaande) smalbaanpers (tot 430 mm) – of dat nu een conventionele, een digitale of een hybride pers is. De snelheid is inmiddels opgevoerd tot 100 meter per minuut, zodat ook op dat gebied nauwelijks nog beperkingen gelden. De techniek kan op vrijwel elk substraat worden toegepast, al bieden ongestreken papiersoorten wel uitdagingen vanwege de minimaal benodigde laagdikte van het triggerbeeld. Afhankelijk van de druktechniek die wordt gebruikt voor het triggerbeeld (met zeefdruk, en ook in inkjet, kunnen variabele inktlaagdiktes worden aangebracht), kan ook tastbaar reliëf met metallic-effect worden gecreëerd – ook op materialen die zich niet lenen voor conventionele preegtechnieken.
Milieu-impact terugdringen
Actega wijst nog altijd op het belangrijkste voordeel van de Ecoleaf-techniek: volgens de makers produceer je met één kilogram Ecoleaf-‘metaalvlokken’ het equivalent van waar je met conventionele technieken 3.000 kilo folie voor nodig zou hebben. Die folierollen bestaan bovendien voor een aanzienlijk deel uit een PET-folie als drager voor de metalliseerlaag. Los van de kostenbesparing, legt Actega nu vooral de nadruk op de gereduceerde milieu-impact die deze materiaalbesparing tot gevolg heeft: de CO2-voetafdruk zou met Ecoleaf tot meer dan 80 procent teruggedrongen kunnen worden.
Om die bewering te onderbouwen zegt Actega te beschikken over een rekenmethode, die zich baseert op een onafhankelijk gevalideerde Life Cycle Assessment (LCA). Uitgaande van de grootte van het triggerbeeld op een label, de breedte van de metallisatie en het oppervlak van het label kan nu voor elk met Ecoleaf geproduceerd etiket de potentiële CO2-besparing worden uitgerekend ten opzichte van conventionele koudfoliesystemen (inclusief de systemen die gebruikmaken van foliebesparende technologie).
Reynders: techniek en maatwerk
Reynders maakt tijdens Labelexpo 2023 kennis met Ecoleaf. Het in 1956 in Mortsel opgerichte familiebedrijf heeft zich in 70 jaar tijd ontwikkeld tot een gekende naam in de wereldwijde labelindustrie, en een koploper in technologische innovatie. Reynders beschikt inmiddels over acht productielocaties in Europa en Azië en produceert een breed assortiment – variërend van zelfklevende etiketten en multilayers/booklet-etiketten tot shrink sleeves en in-mould labels (IML) – voor een minstens zo breed klantportfolio van cosmetica en automotive tot voeding en dranken, luxeartikelen en farmacie.
Met zo’n 650 medewerkers wordt inmiddels een omzet gerealiseerd van ongeveer 173 miljoen euro. Marco Van Hooff vat het zelf als volgt samen: “We zijn klein genoeg om snel te kunnen schakelen, en groot genoeg om mee te spelen in de Champions League van de labelindustrie. Onze kracht schuilt in het combineren van technische kennis met het bieden van maatwerk.”
Duurzaamheid en innovatie
Duurzaamheid staat bij Reynders hoog in het vaandel. De trend onder opdrachtgevers richting milieuvriendelijke alternatieven en de almaar strenger wordende regelgeving, zoals de Europese Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), motiveren Reynders dan ook vooral om daar extra op in te zetten. Dat gebeurt onder meer door te investeren in automatisering en in duurzame energie, en op zoek te gaan naar vernieuwende materialen en innovatieve partners. Dat verklaart ook de keuze om met Ecoleaf aan de slag te gaan, aldus Van Hooff: “Duurzaamheid en 'on-demand'-metallisatie gaan hand in hand met deze techniek. We kunnen op deze manier etiketten met schitterende metallic-effecten produceren, en tegelijkertijd de hoeveelheid afval drastisch terugdringen én de CO2-uitstoot beperken.”
De Ecoleaf-module werd eerder dit jaar op de locatie van Reynders Etiquettes Cosmetiques in Libramont-Chevigny op een hybride Mark Andy-labelpers geïntegreerd. Onder de eigen noemer ‘S-Sential’ mikt Reynders nu met 'on-demand'-metallisatie met name op klanten voor wie labels integraal onderdeel zijn van de productervaring, zoals bijvoorbeeld in het cosmeticasegment. “Zij kunnen nu voor onderscheidend vermogen kiezen, zonder hun milieudoelstellingen uit het oog te verliezen”, aldus Actega. Van Hooff: “Zij kunnen gebruik maken van nieuwe creatieve mogelijkheden in de veredeling van labels, die bovendien in korte tijd geproduceerd kunnen worden.” De resultaten waren tijdens Labelexpo 2025 in Barcelona alvast te zien: tussen de printvoorbeelden die werden uitgedeeld bevonden zich ook ‘S-Sential’-labels van Reynders.





