Luxesegment gaat voor kleur
Producenten zien brood in premiumverpakkingen
De papiermarkt heeft twee gezichten. Terwijl fabrieken worden gesloten waar basisproducten worden gemaakt, is het drummen in het topsegment van de fijne papieren. Producenten zoals Fedrigoni en Lessebo Paper mikken voluit op groei in de categorie van de luxeverpakkingen.

Begin oktober kwam de Italiaanse papierproducent Fedrigoni met het nieuws dat de groep zich terugtrekt uit de krimpende markt voor kopieerpapier. De activiteiten van het dochterbedrijf Giano, dat kantoorpapier produceert, worden eind dit jaar stopgezet. Ongeveer 195 banen, voornamelijk werknemers van de fabriek in Fabriano en van de nabijgelegen verwerkingsafdeling in Rochetta, zijn bedreigd. Fedrigoni benadrukt dat het blijft produceren in de regio Marche en inventariseert de beschikbare banen in andere vestigingen van de groep voor de betrokken medewerkers.
Iconische producten
“Fabriano blijft een strategisch merk in de groeistrategie van Fedrigoni”, stelt het bedrijf. Fedrigoni wil zich meer richten op de iconische producten van Fabriano: Italiaanse kwaliteitsproducten zoals papier voor artistieke doeleinden, schoolartikelen (schriftjes, schetsboeken, schrijfwaren en accessoires) en veiligheidstoepassingen (paspoorten, enz.). Zo wordt er geïnvesteerd in de uitbreiding van de gekleurde papiersoorten voor artistiek tekenen: de Fabriano Colore-, Fabriano Digital White- en Fabriano Digital Color-lijnen. Deze papiersoorten worden geproduceerd in de fabriek in Pioraco en in Rochetta versneden.
Fedrigoni was naar eigen zeggen al twee jaar op zoek naar partners om Giano een toekomst te geven. De markt van kopieerpapier krimpt al jaren en wordt gedomineerd door grote internationale, gespecialiseerde groepen. De afgelopen jaren zijn er in de sector verschillende sluitingen en capaciteitsreducties aangekondigd als gevolg van de structurele daling van de marktvraag. De productie van kopieerpapier is volgens cijfers van Fedrigoni sinds 2018 wereldwijd afgenomen met 42 procent.
Premium gekleurd papier
Marco Nespolo, de CEO van Fedrigoni, wil de investeringen van de groep concentreren op het segment van speciale papieren voor verpakkingen en creatieve communicatie. Dat was ook een van de speerpunten van de Italiaanse producent op de gespecialiseerde verpakkingsbeurs Luxe Pack in Monaco (van 30 september tot 2 oktober). Fedrigoni presenteerde er ‘Colour Dimensions’, een nieuwe tool voor designers die het portfolio premium gekleurd papier van de groep samenbrengt in vijf categorieën.
“Colour Dimensions is een innovatieve manier om de wereld van luxe gekleurd papier te verkennen via de CMF-benadering (Colour, Material, Finish), die veel gebruikt wordt door ontwerpers”, duidt Céline Bertuzzi, marketingdirecteur van Fedrigoni Special Papers. Het papier is verdeeld in vijf esthetische families op basis van kleur, materiaal en afwerking. ‘Smooth Colour’ bestaat uit 54 papiersoorten in heldere, lichtgevende tinten. ‘Reflective Shimmer’ brengt 33 kleuren samen die gekenmerkt worden door glamour en meer verfijnde tinten, met parelmoeren afwerkingen en metallictinten. De 39 referenties in ‘Circular Colour’ zijn papiersoorten gemaakt van gerecycleerde vezels in lijn met de principes van de circulaire economie. ‘Textured Colour’ verzamelt 52 natuurlijke tinten met een sterke tactiele impact, ze doen denken aan de kleuren van de aarde. ‘Full Blacks’ ten slotte is een collectie zwarttinten met 15 verschillende variaties. De vijf boekjes worden aangevuld met ‘The Compass’, een gids om te helpen navigeren door het kleursysteem met extra informatie en creatieve ideeën.

The Big Rollout
Ook groothandel Igepa kwam met nieuws in het segment van gekleurd papier. De distributeur neemt ‘Lessebo Colours’ op in het gamma. “Een nieuwe serie milieuvriendelijk gekleurd papier, met maximale expressie en minimale footprint”, zegt Karin Humbeeck, productmanager Coated and Uncoated Papers bij Igepa Belux. “Het assortiment is zorgvuldig samengesteld en bestaat uit 48 unieke, trendy nuances. 24 kleuren zijn onmiddellijk leverbaar uit onze voorraad in 120 g/m² en 300 g/m². De 24 andere tinten en andere gramgewichten zijn leverbaar uit fabrieksvoorraad.”
Lessebo Colours is een ongestreken, in de massa gekleurde, houtvrije papierlijn vervaardigd uit chloorvrije pulp. Het papier heeft een mat, niet-reflecterend oppervlak en is bestand tegen veroudering volgens ISO 9706. De producent Lessebo Paper, een van de oudste papierfabrikanten van Zweden, presenteerde 'Lessebo Colours' destijds met een opgemerkte lanceringscampagne onder de titel ‘The Big Rollout’, een concept in samenwerking met het Zweedse brandingbureau F&B Happy. De campagne won vorig jaar de ‘Swedish Design Award’.
Kleurrijk contrast
"Voor deze lancering hebben we de grote papierrollen geplaatst en uitgerold in de prachtige natuur rondom de papierfabriek”, zegt Lisa Careborg, creative director bij F&B Happy. “Hiermee wilden we op een open maar speelse manier de aandacht van Lessebo Paper voor het milieu tonen. De nieuwe nuances zorgen voor een kleurrijk contrast met het gedempte palet van de natuur."
Met dit assortiment gekleurd papier mikte Lessebo Paper op groei in het segment van de luxeverpakkingen. Jens Olson, de CEO van Lessebo Paper, ziet een grote vraag in de markt naar hun exclusieve papier om unieke verpakkingen te creëren. "Veel van het papier in luxeverpakkingen is gemaakt van gekleurd papier. Daarom lanceren we ons nieuwe assortiment 'Lessebo Colours' om te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzaam gekleurd papier in de markt", stelde Olson bij de lancering.