Grafisch nieuws

Papier.be: “Helft Belgen onderschat ecologische voetafdruk van digitaal”

Belgische consumenten zijn zich te weinig bewust van de milieu-impact van digitale communicatie. Dat blijkt uit een trendonderzoek uitgevoerd in opdracht van Papier.be in samenwerking met Two Sides.

Firmin François
Firmin François (Papier.be): “Duurzaamheid begint bij kennis en bewust consumeren, niet bij mythes en vooroordelen”

Volgens de resultaten van de grootschalige bevraging vindt 50 procent van de Belgische consumenten digitaal duurzamer dan papier. Slechts 19 procent gaat hiermee niet akkoord. Gemiddeld één op vier consumenten beschouwt digitale communicatie als meest duurzame keuze, terwijl amper tien procent diezelfde perceptie heeft over communicatie op papier. Daarnaast denkt 41 procent dat papieren producten een vorm van verspilling zijn en noemt één op vier papier ronduit slecht voor het milieu.

Ecologische voetafdruk

“Deze onderzoeksresultaten tonen aan dat er nog heel wat misvattingen leven over de milieu-impact van papier en digitaal”, zegt Firmin François, de voorzitter van Papier.be. “Papier heeft een ecologische voetafdruk, maar dat geldt evenzeer voor digitaal. Denk aan het ontginnen van niet-hernieuwbare grondstoffen, het hoge energieverbruik en de productie van toestellen en datacenters. Die impact blijft vaak onderbelicht. Het is daarom belangrijk dat consumenten beter en correct geïnformeerd worden.”

Volgens François moeten zowel papier als digitaal bewust geconsumeerd worden. “Het promoten van duurzaam gebruik van communicatie- en informatiedragers mag immers niet verzanden in “greenwashing,” zoals nu vaak het geval is voor papier. Daar is niemand bij gebaat.”

Recyclage en circulariteit

De meest hardnekkige mythe over papier is dat er voor de productie ervan bossen verdwijnen. Zo gelooft 42 procent van de Belgen dat er voor de productie van papierproducten regenwoud verdwijnt. “Dit terwijl in realiteit de papierindustrie hoofdzakelijk bijproducten van Europese bossen en van houtzagerijen gebruikt in combinatie met gerecycleerd papier”, duidt Papier.be.

“Houtvezel, de belangrijkste grondstof voor papier, is een natuurlijke en hernieuwbare grondstof. In Europa, waar vrijwel alle bossen beschermd zijn door regels over het planten, groeien en regenereren, wordt papier geproduceerd met hout uit duurzaam beheerde bossen. In realiteit is de papierketen een koploper in recyclage en circulariteit”, stelt Firmin François.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat11 september 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine