Fost Plus lanceert nieuwe campagne om sorteerfouten aan te pakken
Fost Plus lanceert een nieuwe nationale sensibiliseringscampagne om sorteerfouten in de PMD-zak tegen te gaan. De campagne komt er op een moment waarop de cijfers een lichte daling in het aantal sorteerfouten tonen.

In 2024 bedroeg het gemiddeld aandeel sorteerfouten 13,7 procent, en in 2025 (gemeten tot en met augustus) 13,3 procent. Dat betekent een lichte daling van 0,4 procent, goed voor ongeveer 1.200 ton minder verkeerd gesorteerd materiaal, of het equivalent van zo’n 350 volgeladen PMD-ophaalwagens.
Sorteerfouten vermijden
Fost Plus stelt dus vast we er stilaan in slagen een halt toe te roepen aan de stijgende lijn in het aantal sorteerfouten. Toch is er volgens de organisatie nog heel wat werk aan de winkel om het aantal sorteerfouten verder te beperken. Fout gesorteerd materiaal heeft namelijk niet alleen een impact op het milieu, maar ook op de portemonnee: het verwerken van één ton sorteerfouten kost gemiddeld 1.000 euro. Die kost wordt gedragen door de verpakkende bedrijven, maar raakt uiteindelijk de hele maatschappij.
“Onze ambitie is om het aandeel fout gesorteerde materialen in de PMD-zak verder terug te dringen”, zegt Lara Spaan, director Marketing & Communication bij Fost Plus. “We willen iedereen aanmoedigen om mee het verschil te maken. We zijn ervan overtuigd dat we, door alvast te beginnen met helder communiceren en sensibiliseren, samen heel wat stappen vooruit kunnen zetten.”
Nieuwe nationale campagne
Om die inspanningen kracht bij te zetten, lanceert Fost Plus haar nieuwe nationale sensibiliseringscampagne rond sorteertwijfels. “Mag dit bij het PMD?” is net zoals de vraag “Wat eten we vandaag?” een dagelijkse realiteit bij vele Belgen. "Aan de hand van één heldere vraag die je jezelf moet stellen bij sorteertwijfels weet je of iets thuis hoort in de PMD-zak: Is het een verpakking van plastic, metaal, of drankkarton? Dan mag het bij het PMD", stelt Fost Plus.