Valipac en Fost Plus lanceren campagne met premies om bedrijven beter te doen sorteren
In het restafval van bedrijven gaat nog steeds recycleerbaar materiaal verloren. Om daar verandering in te brengen, starten Valipac en Fost Plus een gezamenlijke campagne die bedrijven aanspoort om verpakkingsafval correct te sorteren. Naast sensibilisering zetten de organisaties ook financiële premies in, zodat ondernemingen makkelijker kunnen overstappen naar duurzaam sorteren.

Volgens een analyse van OVAM uit 2022 bestaat het restafval van bedrijven gemiddeld nog altijd voor 7,25 procent uit PMD, voor 6,77 procent uit folie en voor 9,97 procent uit papier en karton. Ook recent onderzoek uitgevoerd door Haystack in opdracht van Valipac toont dat vooral kleine ondernemingen het sorteren moeilijk vinden. Meer dan de helft van de 400 bevraagde bedrijven geeft aan dat het eenvoudiger lijkt om niet te sorteren, onder meer door gebrek aan informatie en motivatie.
Premies
Om die drempels weg te nemen, voorzien Valipac en Fost Plus tal van tips en tricks voor een overzichtelijk en haalbaar sorteerbeleid op de werkvloer. Daarnaast krijgen de bedrijven ook een financieel duwtje in de rug. Valipac voorziet een premie van 450 euro voor bedrijven die via een aangesloten ophaler starten met de inzameling van bedrijfsmatig verpakkingsafval.
Ondernemingen die bedrijfsmatig kunststof verpakkingsafval zoals folie of geëxpandeerd polystyreen beginnen te sorteren, krijgen bovendien 50 euro steun voor de aankoop van inzamelzakken. Fost Plus kent een welkomstpremie toe van 75 euro aan bedrijven die voor het eerst PMD laten inzamelen via een aangesloten ophaler.
De campagne krijgt extra zichtbaarheid via een radiospot op aanstekelijke Braziliaanse muziek die in het hoofd blijft hangen en de boodschap versterkt. Op www.iksorteerinmijnbedrijf.be vinden bedrijven alle praktische informatie over hun wettelijke verplichtingen, de premies en de erkende inzamelaars.