Foto en printpapier

Als het er echt op aankomt, verkiest de Belg papier

Jong én oud begrijpen, vertrouwen en onthouden beter op papier dan digitaal

Opbergboxen opbergdozen Jalema

We scrollen, swipen en klikken meer dan ooit. Maar als het echt belangrijk is, van nieuws tot facturen, grijpen Belgen opvallend vaak terug naar papier. Dat blijkt uit het nieuwste trendonderzoek, uitgevoerd in opdracht van Papier.be in samenwerking met Two Sides.

Onmisbare aanvulling

De Belgische consument vertrouwt, begrijpt en onthoudt beter wanneer hij leest op papier. Print bewijst zich zo niet als tegenhanger, maar als onmisbare aanvulling op digitale media. In tijden van desinformatie, digitale vermoeidheid en informatie overload blijkt papier voor veel Belgen een rustpunt en betrouwbaar anker.

Meer dan de helft van de Belgen geeft aan nieuws beter te begrijpen wanneer ze het op papier lezen. Dat cijfer ligt op 52 procent, en onderstreept de meer diepgaande leeservaring die print biedt. Ook het vertrouwen in gedrukte media blijft stevig: ruim 3 op de 10 Belgen vertrouwt papieren kranten meer dan digitale bronnen. Deze resultaten blijven stabiel hoog, na een sterke stijging tussen 2021 en 2023. Het geeft aan dat consumenten in tijden van digitale overvloed opnieuw de betrouwbaarheid van tastbare communicatie waarderen.

Dat geldt niet alleen voor oudere doelgroepen: ook jongere Belgen, waaronder bijna twee op vijf 18- tot 24-jarigen, kiezen voor papier in contexten waar betrouwbaarheid en duidelijkheid primeren, zoals bij medische documenten, facturen of belastingen. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat zowel jong als oud informatie op papier beter begrijpt, onthoudt én vertrouwt dan via digitale kanalen.

hoe wenst u te lezen

Meer impact voor reclame en administratie op papier

De kracht van papier vertaalt zich ook naar andere domeinen, zoals reclame en administratieve communicatie. Meer dan drie op de tien Belgen ondernemen sneller actie wanneer ze een advertentie op papier zien, bijvoorbeeld in een folder of krant. Brochures en catalogi op papier blijven populair, net als het ontvangen van facturen of medische en overheidsdocumenten in fysieke vorm. In die context wordt papier vaak als duidelijker, veiliger en minder vluchtig ervaren.

Digitaal en papier versterken elkaar

De resultaten tonen aan dat papier en digitaal elkaar niet uitsluiten, maar versterken. Digitale platformen zijn onmisbaar in onze samenleving, maar de behoefte aan rust, tastbaarheid en betrouwbaarheid maakt dat papier zijn vaste plaats behoudt in het medialandschap.

"Deze studie bevestigt wat we steeds vaker horen van consumenten én adverteerders: mensen zijn digitaal bereikbaar, maar papier raakt hen écht", besluit Firmin François, voorzitter van Papier.be. "Juist in een tijd van overvloed aan schermen, fake news en informatieprikkels biedt papier houvast. Het is geen of/of-verhaal, maar een én/én-verhaal: digitaal voor snelheid en bereik, papier voor vertrouwen, impact en verdieping", aldus Firmin François. 

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke5 augustus 2025
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Grafisch Nieuws maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.