Het nieuwe Insight-rapport van Canon verkent de toekomst van print
Voor het nieuwe Insight Report van Canon, getiteld ‘Exploring the Future of Print’, deed de printerfabrikant een beroep op de expertise van vier futuristen. Het rapport laat zien hoe printproducenten zich kunnen aanpassen om succesvol te opereren in een veranderende printmarkt.

In het nieuwe rapport wordt getracht inzicht te krijgen in het veranderende gedrag van merken en consumenten en de impact daarvan op het gebruik van drukwerk en de werkwijze van printproducenten. Het onderzoek brengt vijf belangrijke thema's aan het licht: de unieke verkoopargumenten (USP's) van print in een digitale wereld, hoe merken deze USP's kunnen benutten om consumenten te bereiken, de toenemende rol van AI in de printproductie, waarom duurzame productie van cruciaal belang zal zijn voor toekomstig succes, en de waarde van toekomstgerichte partnerschappen.
Macrotrends
Het is het nieuwste rapport in een reeks van Canon waarin de afgelopen 15 jaar de visies van printproducenten en inkopers van drukwerk zijn gedeeld over de stand van zaken in de sector, de ontwikkeling van digitaal drukwerk en het belang ervan voor het succes van bedrijven. ‘Exploring the Future of Print’ gaat echter verder dan besluitvormers en marketeers op het gebied van drukwerk en toont macrotrends die belangrijke gevolgen zullen hebben voor printbedrijven en inkopers. Het rapport biedt inzichten die hen zullen helpen bij het doorvoeren van positieve veranderingen voor de toekomst van hun onderneming.
Dit nieuwste marktrapport is gebaseerd op advies van vier gerenommeerde ‘futuristen’ die zich bezighouden met het analyseren en begrijpen van bredere aankoopbeslissingen, macroconsumententrends en transformatieve technologieën. Door middel van diepgaande interviews zijn de unieke inzichten van deze futuristen gecombineerd met Canons eigen expertise in de printindustrie om zo betrouwbare en bruikbare inzichten te bieden voor printproviders, zowel nu als in de toekomst.
Programmatic print
We krijgen inzichten in hoe contact te leggen met jongere generaties die steeds meer tijd online doorbrengen, of dat nu is om te socializen, zich te vermaken of voor educatieve doeleinden. Als gevolg daarvan wordt er steeds meer gekeken naar hoe hun identiteit en status tot uiting komen in wat ze kopen en hoe ze die aankopen laten zien. Tegelijkertijd sluiten consumenten zich aan bij merken waarmee ze dezelfde waarden delen. In dit verband hebben verschillende futuristen een direct verband opgemerkt tussen de unieke fysieke kenmerken van print en de wens van consumenten om hun identiteit en status uit te dragen. Een van de redenen waarom merken blijven investeren in print is de waarde die het bij consumenten creëert, vooral vanwege de tijd, moeite en kosten die nodig zijn om het te produceren. En in een steeds virtuelere wereld, waar het steeds moeilijker wordt om boven het rumoer uit te komen en met consumenten te communiceren, worden fysieke objecten meer gewaardeerd, en dat geldt ook voor print. Dit vormt een overtuigend argument voor gepersonaliseerde print en het concept ‘Programmatic print’, waarmee merken klanten kunnen aanspreken met actuele en relevante communicatie.
Tactiele eigenschappen
In lijn met het bovenstaande punt is het duidelijk dat print een sterke USP heeft in een digitale wereld, die wordt gedreven door de tactiele eigenschappen van print die zo de digitale ‘ruis’ doorbreken. In een steeds virtuelere wereld zoeken consumenten steeds meer naar fysieke ervaringen en interacties en waarderen ze deze ook steeds meer. De futuristen benadrukten dat de aanwezigheid van print ons aanmoedigt om even stil te staan, na te denken en te waarderen, en dat printproducenten nieuwe manieren kunnen bedenken om hier geld mee te verdienen door ‘aandacht als dienst’ aan te bieden. Bijvoorbeeld met een out-of-home-, point-of-sale- of direct marketing-item dat wordt geleverd als onderdeel van een bredere, gezamenlijke campagne.
Artificiële intelligentie
De bijdrage van AI aan de toekomst van print was het belangrijkste discussiepunt, waarbij het buitengewone potentieel van AI werd benadrukt. De futuristen waren het erover eens dat bedrijven die AI gebruiken naar verwachting sneller zullen groeien dan bedrijven die dat niet doen, maar dat de voordelen van de technologie per bedrijf zullen verschillen, evenals de snelheid waarmee deze wordt geïmplementeerd. Waarschijnlijk zullen veel printproducenten de waarde van AI en automatisering voor zijn hele bedrijf inzien. Het is echter ook belangrijk om op te merken dat printproducenten, voordat ze AI integreren, moeten zorgen voor een degelijke IT-infrastructuur en gegevensbeheer en dat ze ‘datageletterd’ worden, zodat ze hun klanten kunnen adviseren over hoe ze hun gegevens kunnen benutten.
ESG-normen
Net als in elke andere sector zal een toenemende nadruk op duurzame productie essentieel zijn voor de toekomst van de grafische industrie, aangezien regelgevers, merken en consumenten de druk opvoeren voor betere ESG-normen. Met het oog op de toekomst geeft het rapport ideeën over hoe printbedrijven hun toeleveringsketen kunnen optimaliseren en hun duurzame praktijken kunnen aantonen, door erkende processen en procedures te documenteren die de CO2-uitstoot verminderen. Binnen het printecosysteem kunnen printbedrijven ook merken helpen hun duurzame status uit te dragen en waarde toevoegen door praktische milieu-aanbevelingen aan te bieden.
Rol leveranciers
Tijdens het marktonderzoek benadrukten de futuristen ook de rol die leveranciers kunnen spelen bij het helpen van hun klanten om zich aan te passen aan veranderende technologie en marktomstandigheden, en dat printproducenten zichzelf moeten zien als een krachtige schakel tussen een merk en hun klanten door hun adviserende en proactieve printkennis in te zetten om hun positie als vertrouwde adviseur te versterken.
Futuristen
Benjamin Talin: Als oprichter van MoreThanDigital heeft Benjamin zich verdiept in digitale transformatie en verandermanagement, met een focus op maatschappelijke verandering en communicatietechnologieën. Hij biedt een praktische kijk op de toekomst voor een breed spectrum aan klanten.
Murray Grubb: Murray is Sales Lead voor de centrale overheid bij Salesforce en AI-consultant. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring in transformatie en digitalisering binnen een breed scala aan IT- en communicatiedisciplines.
Beate van Loo-Born: Een ervaren manager met meer dan 20 jaar ervaring in financiële dienstverlening, data en klimaatfinanciering in Europese, Aziatische en Amerikaanse financiële centra.
Rafael Rodrigues: Op basis van zijn achtergrond in productmanagement bij een toonaangevende producent van digitale printers en zijn recente functies heeft Rafael een aantal e-commerceplatforms en op AI gebaseerde oplossingen ontwikkeld.
