Koehler Group hekelt hoge energiekosten en PPWR
De familiale Koehler Group zag de omzet in 2024 met 4,6 procent dalen naar 1,091 miljard euro. De verkoop van papier groeide met twee procent naar 490.889 ton. Aan het einde van het boekjaar stelde de groep wereldwijd 2.514 mensen tewerk.

Het jaar 2024 was voor de Duitse pulp- en papierindustrie een krimpjaar. De sector zag de omzet met 2,7 procent teruglopen. Omdat de Duitse papierindustrie het grootste deel van haar producten exporteert, binnen en buiten Europa, is ze sterk blootgesteld aan mondiale economische en handelsvoorwaarden.
Concurrentienadeel

“Ondanks de aanhoudend zwakke vraag konden we onze omzet op een hoog niveau houden. Maar we blijven ons grote zorgen maken over de hoge energiekosten van onze Duitse productie - die vormen voor ons een ernstig concurrentienadeel”, zegt Kai Furler, de CEO van Koehler Group.
Het bedrijf pleit al geruime tijd voor industriële elektriciteitsprijzen onder de 10 cent per kWh, om zowel de werkgelegenheid als de continuïteit van de productievestigingen te kunnen waarborgen.
“De verlichting die de Duitse federale overheid momenteel bespreekt op het vlak van energieprijzen, is totaal onvoldoende”, aldus Furler. “De elektriciteitsprijs per kWh blijft in de dubbele cijfers, en dat zal ons niet helpen.”
PPWR zorgt voor onzekerheid
Koehler Group hekelt ook de onzekerheid in de markt door de Duitse uitvoering van de EU-regelgeving over verpakkingen (PPWR). In 2019 besloot de groep de markt van flexibele verpakkingspapieren te betreden, ondersteund door een investering van 300 miljoen euro.
In het boekjaar 2024 bleef de wereldwijde groei in dit segment echter achter bij de verwachtingen. “De huidige regelgeving behandelt papiergebaseerde en kunststofgebaseerde verpakkingen nog steeds op dezelfde manier, wat onzekerheid veroorzaakt in de hele sector”, stelt het bedrijf.
“Wat we nu nodig hebben, is een zinvolle definitie van verpakkingscategorieën die milieuvriendelijke en sterk biologisch afbreekbare producten ook als zodanig erkent en ze bevordert – precies zoals het de bedoeling is in een echte circulaire economie”, duidt Kai Furler. “De politiek moet prikkels creëren die bedrijven aanmoedigen om over te stappen op milieuvriendelijke papieren verpakkingen in plaats van op milieubelastend plastic.”