Grafisch nieuwsPremium

“Voor machineonderdelen is timing cruciaal”

Bobst investeert in logistieke hub in Genk

Het Zwitserse Bobst, wereldwijd actief in verpakkingstechnologie, opende in de zomer van 2022 een nieuwe logistieke hub voor de EMEA-regio in Genk. Momenteel wordt er volop gebouwd aan de uitbreiding van het magazijn van 11.000 vierkante meter. Tegen maart volgend jaar komt er nog eens 7.000 vierkante meter ruimte bij. Grafisch Nieuws kreeg een blik achter de schermen van de logistiek van de machinebouwer.

Bobst Genk
Neovia Logistics in Genk verzorgt de logistieke activiteiten voor Bobst

De voormalige Ford-site in Genk is op enkele jaren tijd getransformeerd van een verlaten autofabriek tot een logistieke hotspot onder de vlag ‘Logistics Valley Flanders’. Het indrukwekkende terrein is bezaaid met gloednieuwe magazijnen en distributiecentra. Momenteel bouwt Port of Limburg een nieuwe containerterminal langs het Albertkanaal die volgend jaar operationeel moet zijn. Een van de bedrijven die hier een nieuwbouwmagazijn uitbouwde, is Neovia Logistics. De dienstverlener staat in voor de logistieke activiteiten van Bobst. De Zwitserse machinebouwer, met hoofdkantoor in Mex, koos destijds niet toevallig voor het Limburgse Genk als locatie.

Logistieke knowhow

Bobst Genk
Bobst heeft in Genk 90.000 verschillende onderdelen op voorraad

“Eerst en vooral omwille van de nabijheid van onze klanten”, zegt Jean Chavanne, head of supply chain management bij Bobst. “Tachtig procent van de klanten is gevestigd in een straal van 800 kilometer rond deze locatie. Die 800 km is belangrijk om ‘s nachts te kunnen verzenden en de volgende werkdag de onderdelen bij de klanten te hebben.”

De kapitaalintensieve machines van Bobst worden wereldwijd ingezet om labels, flexibele verpakkingen, vouwkarton en golfkarton te produceren. Productiebedrijven willen een maximale uptime van hun machinepark en rekenen op een snelle levering van de nodige wisselstukken. Volgens Chavanne is Limburg een regio met goed geschoolde werknemers. “Er is hier veel logistieke knowhow aanwezig, zeker op het vlak van wisselstukkendistributie.”

Ünal Aytan, de distribution director bij Bobst, ziet nog een derde reden waarom de keuze viel op Genk. “Ook Duitse en Nederlandse locaties waren in de running. Genk is een betaalbare locatie als je kijkt naar de kost per vierkante meter. Op het vlak van mobiliteit is Limburg ook goed bereikbaar in vergelijking met de as Brussel-Antwerpen waar de congestie zeer hoog is. We zijn hier goed geconnecteerd met de hubs van koerierbedrijven zoals DHL en Fedex.”

De meeste goederen worden per vrachtwagen aangeleverd en vertrekken ook via wegtransport. Veel onderdelen gaan met luchtvracht naar de bestemming omwille van de snelheid. “Een van de voordelen van Genk als locatie is dat onze klanten laat kunnen bestellen. Voor machineonderdelen is timing cruciaal. Meer dan 99 procent van de bestellingen die voor 18 uur zijn geplaatst, worden dezelfde dag verzonden om waar mogelijk de volgende werkdag te leveren. De kost voor onze klant als zijn machine stilstaat is nu eenmaal veel hoger dan de transportkost van een onderdeel per vliegtuig”, legt Aytan uit.

Zonnepanelen en windenergie

Bobst Genk
(v.l.n.r.:) Ünal Aytan, Jean Chavanne en Kris Leysen van Bobst

“We zetten ook schepen in voor het aanvullen van de voorraad tussen onze verschillende logistieke hubs”, zegt Jean Chavanne. “Op termijn kijken we ook naar de mogelijkheden van binnenvaart met de bouw van de nieuwe containerterminal hier in Genk”, geeft Ünal Aytan mee. “Dat is een van de redenen waarom deze locatie uiteindelijk is gekozen. Het duurzaamheidsaspect is heel belangrijk. Dit is een CO2-neutrale site met zonnepanelen en windenergie. Als de terminal klaar is, kunnen containers van hieruit vertrekken richting de havens van Antwerpen, Rotterdam of Hamburg.”

Jean Chavanne benadrukt het belang van de wereldwijde voorraad wisselstukken (300.000 SKU’s) die goed is voor een inventariswaarde van 135 miljoen Zwitserse frank. “Het is duidelijk dat het bedrijf veel investeert in de voorraad. We maken het verschil met de beschikbaarheid van de wisselstukken”, onderstreept hij. De logistieke hub in Genk bedient Bobst-klanten in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. De hub is verbonden met gelijkaardige logistieke centra in Amerika en Azië. Samen verwerken ze tot 650.000 orderlijnen per jaar, goed voor 2.300 ton aan goederen die verstuurd worden naar 82 landen. Bobst heeft wereldwijd meer dan 30.000 machines geïnstalleerd bij klanten. De oudste machine die vorig jaar service kreeg, dateert van 1961.

Bakken en robots

Bobst Genk
Het magazijn is uitgerust met een 'AutoStore', een geautomatiseerd opslag- en orderverzamelsysteem

Het logistieke centrum in Genk is uitgerust met een zogenaamde ‘AutoStore’, een geautomatiseerd opslag- en orderverzamelsysteem. Een deel van de goederen wordt opgeslagen in bakken en robots navigeren over de constructie om de bakken op te halen en af te leveren aan de inpakstations. Het zelflerende systeem is specifiek geconfigureerd voor Bobst. Op basis van de geleerde patronen reorganiseren de robots ‘s nachts de voorraad.

“Dankzij de ‘AutoStore’ hebben we een heel compacte voetafdruk, anders hadden we nog eens 6.000 vierkante meter extra ruimte nodig”, duidt Kris Leysen, de operationele manager bij Bobst. “We gebruiken de technologie van de toekomst, vandaag al.” Al zijn er limieten aan de automatisatie van logistiek. “Veel items zijn volumineus en moeilijk te standaardiseren. We kijken nu in onze hub in de Verenigde Staten naar de mogelijkheden van AGV’s (Automated Guided Vehicles, n.v.d.r.), dat kan dan ook hier worden geïmplementeerd”, stelt Ünal Aytan.

Hoewel er in Genk gewerkt wordt met een hoge opslagdichtheid wordt het magazijn nu toch te klein voor alle productlijnen. “Tegen deze winter willen we alle productlijnen geïntegreerd hebben in Genk”, zegt Jean Chavanne. “Bobst groeit ook door fusies en overnames, dus op termijn hebben we extra voorraadruimte nodig. Vandaag zitten we nog niet vol maar in maart 2025 zal dat wel het geval zijn.” Vandaar dat er momenteel wordt gebouwd aan de uitbreiding van de hub met 7.000 vierkante meter. “In maart willen we live gaan. We willen op termijn ook nieuwe services aanbieden zoals het beheer van de voorraad van onze klanten, dat zijn de volgende stappen”, aldus Chavanne.

Logistieke hub Genk in cijfers
– 11.000 m² oppervlakte, er komt 7.000 m² bij in 2025
– 80 medewerkers, werken in drie ploegen
– 90.000 verschillende onderdelen op voorraad
– 100.000 pakketten worden jaarlijks verstuurd

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat17 oktober 2024
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Grafisch Nieuws maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.