Grafisch nieuws

Papier.be: ‘Belangrijk om keuzevrijheid tussen papier en digitaal te behouden’

Uit onderzoek van de Belgische organisatie Papier.be, in samenwerking met haar internationale evenknie Two Sides, blijkt dat acht op tien consumenten hun recht op vrije keuze tussen papier en digitale communicatie wil beschermen.

Papier.be
Onder het motto ‘Papier, uw keuze, uw vrijheid’, lanceert Papier.be een informatiecampagne

Deze keuzevrijheid staat volgens Papier.be, die de Belgische papierketen vertegenwoordigt, onder druk door de voortdurende pogingen van overheden en bedrijven om die in te perken. Een op drie van de ondervraagden geeft aan zich hiertegen te verzetten. De meeste consumenten combineren immers papier en digitaal. Hun keuze wordt gedreven door hun behoefte aan afwisseling, vertrouwen, gebruiksgemak en veiligheidsgevoel.

Digitale overdaad

Uit het onderzoek blijkt dat ruim een op vier consumenten zegt dat ze gedrukt nieuws meer vertrouwen dan digitaal. Er is duidelijk heel wat wantrouwen tegenover het fake nieuws dat via digitale kanalen verspreid wordt. Verder beschouwt bijna twee op drie digitaal als risicovoller vanwege de toenemende dreiging van hacking, phishing en andere vormen van cybercriminaliteit.

Voor belangrijke documenten of voor het lezen van zaken die meer aandacht of inspanning vergen, geven consumenten vaker de voorkeur aan papier. De helft zegt dat ze meer geconcentreerd lezen op papier en de inhoud ook beter begrijpen en onthouden dan bij digitale media.

Maar de belangrijkste reden voor consumenten om voor papier te kiezen is de behoefte aan afwisseling. Bijna de helft van de ondervraagden geeft immers aan last te hebben van digitale overdaad en vreest zelfs dat dit hun gezondheid zou kunnen schaden.

Complementariteit onder druk

Volgens 60 procent van de deelnemers aan het onderzoek trachten overheden, bedrijven en organisaties hen te overhalen om volledig digitaal te gaan. Dit ondanks de complementariteit tussen papier en digitaal. Evenveel Belgen zegt te weten dat dit gebeurt om kosten te besparen en niet om de vaak genoemde milieuredenen. Slechts de helft van de consumenten gelooft nog in het argument dat digitaal milieuvriendelijker is dan papier.

Communicatie op papier blijft dus zeer complementair met digitale kanalen. Zoals blijkt uit onderstaande grafiek geeft ongeveer de helft van de Belgen de voorkeur aan gedrukte boeken, magazines, overheidsdocumenten, brochures en medische attesten en bijsluiters. 

"Het onderzoek bevestigt dat papier een cruciaal kanaal is voor effectieve communicatie”, zegt Firmin François, de voorzitter van Papier.be. “Daarom is het belangrijk om de keuzevrijheid tussen papier en digitaal te behouden. Het gaat niet alleen om comfort en zekerheid, maar ook om welzijn, duurzaamheid en aandacht. Daarom lanceert Papier.be een campagne om consumenten bewust te maken van hun rechten en hen te helpen deze op te eisen wanneer nodig.”

Papier.be
Papier.be: “Communicatie op papier blijft complementair met digitale kanalen”



Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat17 september 2024

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
25 augustus 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine