Winnaar Rembrandt Labels blijft innoveren
Verpakking & Label Awards
In Mechelen werd Rembrandt Labels onlangs op Empack bekroond met de Verpakking & Label Awards in de categorie etiketten. Het bedrijf won met het ‘Maître Brut Calvados BA’ alu wet-glue label, een nat verlijmd papieren etiket. Dat onderstreept nogmaals de innovatiekracht van de dochter van de Graphius Group.
Maar het is slechts een van de voorbeelden van een wet-glue label met meerwaarde, zo vertelt een opgetogen directeur Hans Huyghe van Rembrandt Labels na het winnen van de award. Hij laat desgevraagd diverse extra voorbeelden zien zoals Rembrandt die in huis heeft. Huyghe vertelt dat Rembrandt traditioneel vooral een productiefocus had, maar steeds meer marketingcontacten inspireert. “Door te laten zien wat industrieel haalbaar is, kunnen ontwerpers en marketeers betere beslissingen nemen, waardoor de producten niet alleen mooi maar ook praktisch uitvoerbaar zijn.”
Milieuvriendelijke en kostenefficiënt
Belangrijk element bij alle innovaties is milieuvriendelijkheid en kostenefficiëntie van de wet-glue labels als extra factor, zo benadrukt Huyghe graag. “Traditionele zelfklevende etiketten zijn vaak duurder – 2,5 tot 3,5 keer – en moeilijk recycleerbaar. Wet-glue labels zijn volledig afwasbaar, kostenbesparend en makkelijker te recycleren, zonder in te boeten aan look en feel”, aldus Huyghe.
Een van de oplossingen van Rembrandt met een meerwaarde zijn onder meer backside-printed labels. Hierbij is de achterzijde van een etiket op een fles met een transparante inhoud bedrukt. Dat biedt diverse voordelen aldus de uitleg van Huyghe. Zo is er eventueel maar één etiket aan de voorzijde van de fles nodig in plaats van twee, op voor- en achterzijde. “Bovendien biedt het een speels effect doordat het etiket leesbaar is door de fles heen, wat tevens een bijzonder visueel effect oplevert.”
Rembrandt biedt ook op maat gestanste etiketten aan in allerlei creatieve vormen, voor bijvoorbeeld buik-, nek- en beugellabels. In dat laatste geval dienen deze tevens als tamper-evidencezegel.
Verder zijn bij Rembrandt diverse embossing- en hotfoil-alternatieven mogelijk. De labeldrukker kan etiketten met reliëf creëren door de combinatie van speciaal papier en een hoogdrukvorm, met als resultaat een premium uitstraling van het etiket.
IJsemmerbestendige etiketten van Rembrandt Labels glijden niet van de fles af als deze in een emmer wordt bewaard om koel te houden. Zelfs niet na 90 minuten in de ijsemmer. “Dit is een combinatie van gebruikte lijm en papierkeuze en eventuele juiste lak”, verklapt Huyghe. “Op dit ogenblik raden wij dit aan voor one-wayflessen, maar (nog) niet om te gebruiken bij retourflessen, omdat een ijsemmerbestendig etiket niet mag reageren op water, terwijl in de wasinstallaties dat net wel moet.”
Ook olie- en sausbestendige etiketten die geschikt zijn voor producten zoals olijfolie en mayonaise, behoren bij Rembrandt tot de mogelijkheden. Het bijzondere hierbij is dat het etiket niet doorschijnt of beduimeld raakt na contact met vloeistoffen. “Het komt er daarbij op aan om de juiste papierkeuze en de juiste lak in te zetten”, licht Huyghe een tipje van de sluier op.
Verder presenteerde Rembrandt onlangs papieretiketten voor drankblikjes als concept. Hiermee wil het een duurzaam alternatief bieden voor shrink sleeves waarmee immers een energie-intensief krimpproces in een krimptunnel achterwege kan blijven. Het blikje dat Rembrandt voor ogen staat, bevat decoratie op het cilindrische gedeelte van het blik via het etiket en enkel een direct bedrukte huiskleur op de schouders van het blikje. Op deze manier vloeien de aflopende huiskleuren van het etiket over in de huiskleur van het blik, zonder dat de producent een voorraad direct bedrukte blikken van elke variant moet hebben.
Tot slot heeft Rembrandt parelmoer- en metallic-papieren in haar assortiment waarmee eveneens een luxe-uitstraling voor premiumproducten wordt gecreëerd.
Complete verpakkingsoplossingen
Naast het etikettenaanbod lanceerde zusterbedrijf Rembrandt Packaging recent diverse nieuwe verpakkingsconcepten. Daardoor kan Rembrandt met haar beide bedrijfsonderdelen – label- en packagingdivisie – een compleet pakket verpakkingsmateriaal bieden voor brouwers, wijnproducenten en andere drankenleveranciers. “Hun strategie richt zich niet alleen op productie, maar ook op marketing en design, waardoor de producten zowel aantrekkelijk als industrieel haalbaar zijn”, constateert Huyghe.
Ook kan men bij Rembrandt Packaging terecht voor geschenkdozen en kartonnen mandjes voor speciaalbieren. Deze moeten een milieuvriendelijk alternatief bieden voor plastic, geschikt voor 4 tot 8 flessen, met extra marketingruimte. Met kalanderen en blinddruk kan de verpakkingsdrukker zorgen voor een luxe look op kartonnen verpakkingen, zoals bierboxen of wijnverpakkingen, zonder gebruik van lamineren of UV-lak.
Verder biedt Rembrandt met Sunshields bedrukte kartonnen vellen die bescherming bieden tegen stof en zonlicht voor bierbakken, terwijl er zo meer ruimte gecreëerd wordt voor onder andere marketingboodschappen. Die luxe-uitstraling wordt ook bereikt met bedrukt wrap-aroundpapier, wat ook weer mogelijkheden biedt voor extra branding.
Foto's: Rembrandt Labels




