BeurzenPremium

“Parijs-Roubaix wordt op de kasseien gewonnen”

Businessdebat op Sign2Com

De tweede beursdag van Sign2Com werd afgesloten met een panelgesprek over de hete hangijzers in de print- en signsector. Onder het motto “It’s the economy, stupid” lieten vijf panelleden, printondernemers, leveranciers en een internationale gast, hun licht schijnen over de uitdagingen, kansen en koersrichting van onze sector.

Sign2Com
(v.l.n.r.:) Dirk Deroo (Dataline), Eduard Hoogendijk (Fespa Nederland), Guy Lauwers (Dioss Group), Kirsten De Dycker (Fespa Belgium), Wim Vandendriessche (swissQprint Benelux) en moderator Kurt De Cat (M&C Magazine)


Namen deel aan het debat: Kirsten De Dycker, zaakvoerder van Backstage Design & Print en voorzitter van Fespa Belgium, Guy Lauwers, CEO van Dioss Group en voorzitter van VIGC, Dirk Deroo, CEO van Dataline, Wim Vandendriessche, managing director van swissQprint Benelux, en Eduard Hoogendijk, de managing director van Fespa Nederland. Het debat werd gemodereerd door Kurt De Cat, de bladmanager van M&C Magazine.

Een eerste thema dat werd aangesneden was de economische conjunctuur. Onze economie draait op een laag pitje. Economen rekenen op een groei van 1,1 procent dit jaar. Welke impact heeft dat op de printproductiebedrijven in ons land? Hoe ervaren de Fespa-leden de huidige economische situatie en hoe reageren ze erop?

KIRSTEN DE DYCKER: “Ik denk dat onze leden, ieder in hun eigen bedrijf, bekijken hoe de situatie loopt en ik hoor van de meesten dat ze daar creatief mee proberen om te gaan en naar oplossingen zoeken om het bedrijf te differentiëren en innovatief op zoek te gaan naar nieuwe markten, nieuwe materialen en toepassingen.”

Crisissen zijn uitdagingen. Guy, hoe sta jij daar tegenover?

GUY LAUWERS: “Ik hoor tegenstrijdige berichten. Bij de ene gaat het heel goed en bij de andere loopt het minder. Ik denk dat het zaak is om naar onderscheidend vermogen te gaan zoeken in een markt die zeker dit jaar niet groeiende is.”

Wim, jij als Benelux-vertegenwoordiger van een Zwitserse printerfabrikant. Je komt zowel in Nederland als in België en Luxemburg. Hoe ervaar jij de markt momenteel?

WIM VANDENDRIESSCHE: “Ons zicht is beperkt, we hebben ook geen duizenden printers in de markt staan. We zien wel dat er relatief grote inktvolumes worden verzet. Naar investeringen toe ervaren we veel uitstelgedrag. Er zitten heel wat mooie dossiers in de pipeline bij ons bijvoorbeeld. Maar de mensen zijn een beetje hun ondernemerszin kwijtgeraakt. Ze durven moeilijk de beslissende stap zetten. Er wordt afgewacht. Wat zal er de komende weken of maanden op internationaal vlak gebeuren?”

Sign2Com
"Ik zie veel interesse voor AI-tools. Als je ze op een juiste manier inzet, kunnen die renderen in onze bedrijven”, zegt Kirsten De Dycker van Backstage Design & Print

We zien veel onzekerheid in de markt. Dirk, is dit nu een interessant moment voor de softwarebusiness? Of is het even moeilijk in uw branche?

DIRK DEROO: “Onze klanten worden geconfronteerd met bijzonder hoge loonkosten. We ervaren een paradox in de sector. Aan de ene kant vinden printbedrijven moeilijk goedgeschoolde productiemensen en anderzijds worden er in de administratie te veel mensen ingezet. Daar hebben wij als softwarebedrijf een oplossing voor.”

Eduard, we zien in Nederland de schaalvergroting met grote printproductiebedrijven, gericht op e-commerce. Wat kunnen wij in België leren van jullie?

EDUARD HOOGENDIJK: “Wij hebben een koopmansgeest, die is best goed ontwikkeld, al sinds de 17e eeuw. Kijken naar mogelijkheden, waar kunnen we verbeteren, wat kunnen we anders doen dan anderen, dat zit nog steeds in onze haarvaten. We kunnen ook heel goed samenwerken en anderen wat gunnen.”

VANDENDRIESSCHE: “Dat samenwerken vind ik heel belangrijk. Moet je per se alles zelf doen? Soms is het interessanter om een deel van een opdracht uit te besteden aan een specialist. Zo kan je efficiënter werken en kosten besparen.”

Guy Lauwers
Guy Lauwers (Dioss Group): "Met nieuwe investeringen moet je het rendement van je bedrijf opkrikken"

Als we over economie spreken, hebben we het ook over investeringen. Hoe ervaren jullie het investeringsklimaat momenteel?

LAUWERS: “Parijs-Roubaix wordt op de kasseien gewonnen. Dus als het moeilijk gaat, kun je makkelijker het verschil maken. Als het over investeringen gaat, denk ik dat je niet zozeer moet investeren in uitbreidingsinvesteringen om nog meer volumes aan te kunnen. Vandaag moet je de oefening maken om met nieuwe investeringen het rendement van je bedrijf op te krikken. Dan moet je volgens mij investeren in duurzaamheid, cybersecurity en digitalisering/automatisering.”

DE DYCKER: “Ik denk dat er veel Fespa-leden investeren in automatisatie. Ik zie ook veel interesse voor AI-tools. Als je ze op een juiste manier inzet, kunnen die renderen in onze bedrijven.”

DEROO: “AI is een game changer. Als je ziet met hoeveel mensen we vandaag bezig zijn om die technologie goed te integreren in onze software. Dat gaat zeer hard. De toekomst is met je data aan de slag gaan en daar slimme dingen mee doen. Als je die data analyseert of iemand inhuurt om die oefening te doen, dan ga je vaststellen dat jouw bedrijf veel beter kan, zonder heel veel moeite. Je moet die klik maken als ondernemer.”

LAUWERS: “AI wordt gemeengoed net zoals het internet gemeengoed is geworden. Als ik mensen hoor zeggen ‘wij beginnen met AI’, dan schiet ik bij wijze van spreken in de lach. De vraag moet zijn: wat ga je doen met AI en hoe maak je daarmee het verschil?”

Wim Vandendriessche
"Naar investeringen toe ervaren we veel uitstelgedrag", zegt Wim Vandendriessche van swissQprint Benelux

Wim, hoe is het om nu de boer op te gaan met grootformaatprinters die gemaakt worden in Zwitserland?

VANDENDRIESSCHE: “Er zijn altijd nieuwe uitdagingen, bijvoorbeeld naar financiering toe. De banken staan vandaag niet meer te springen om een paar honderdduizend euro aan een grafisch bedrijf te lenen. We proberen daarop in te spelen met bepaalde unique selling points om de banken te overtuigen dat onze technologie de juiste is voor de toekomst.”

Guy, jij bent ook actief binnen het VIGC, innovatie staat daar centraal. We horen vaak dat het in moeilijke tijden belangrijk is om meer in te zetten op innovatie. Klopt dat en hoe zouden printbedrijven dat kunnen doen?

LAUWERS: “Ik vind persoonlijk dat er te veel de klemtoon gelegd wordt op strikte, technische innovatie. Het gaat ook om commerciële innovatie, hoe je de markt moet benaderen en met welke producten. Waar zit er nog marge? Je moet niet innoveren om meer te verkopen, je moet innoveren om je marge op te trekken. Als het over technische innovaties gaat, geef ik de vraag graag door aan Wim." 

Hoe zit het met het innovatiegehalte bij een fabrikant als swissQprint?

VANDENDRIESSCHE: “We komen met nieuwe zaken en alle onderdelen van een printer worden verbeterd om efficiënter te worden. Maar ik denk dat het ook niet verkeerd zou zijn als de bedrijven soms eens een stapje terugzetten en hun bedrijf bekijken vanuit een helikopterzicht. En vragen stellen: waar willen we naartoe? Wat willen we in de toekomst doen? Wat doen we vandaag? Doen we dat goed? Doen we dat efficiënt? Hard- en software kunnen helpen, maar ook gezond boerenverstand is belangrijk. Wat is er nodig en hoe kan je jouw huidige bedrijf opschalen of kostenefficiënter maken? De focus moet juist gelegd worden." 

Dirk Deroo
Dirk Deroo (Dataline): "Aan de ene kant vinden printbedrijven moeilijk goedgeschoolde productiemensen en anderzijds worden er in de administratie te veel mensen ingezet"

Tijd voor het slotthema. Kijk eens in jullie glazen bol. Wat zien jullie gebeuren de komende vijf à tien jaar in de print- en signsector?

Eduard Hoogendijk
"In Nederland kunnen we heel goed samenwerken en anderen wat gunnen", zegt Eduard Hoogendijk van Fespa Nederland

DEROO: “We kunnen uit andere sectoren heel veel mosterd halen die we kunnen toepassen in de print- en signsector. We hebben het gehad over AI maar er is nog zoveel meer waarmee bedrijven efficiënter kunnen worden. Denk aan de regelneverij van Europa. Dat kan je omturnen naar iets positiefs waar je als bedrijf wat aan hebt. Neem bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van je product die ooit op de een of andere manier op je offertes en facturen zal moeten verschijnen. Dat kan je uitspelen als een commerciële troef. Dat is boeiend en we willen die boodschap blijven brengen. De toekomst ziet er goed uit.”

HOOGENDIJK: “Die CO2-calculatie is inderdaad belangrijk omdat je op die manier ook greenwashing kan voorkomen. Als je over de correcte data beschikt, creëer je een gelijk speelveld, dat is waar we naar streven.”

DE DYCKER: “De jeugd is onze toekomst. We hadden deze morgen hier de Rondetafel Onderwijs & Industrie en voor Fespa is het belangrijk om meer te focussen op de vakopleidingen. De leraren naar onze printbedrijven halen en laten kennismaken met wat wij allemaal doen en hoe we het doen. Welke machines hebben we in huis en hoe worden die aangestuurd? Wat wordt er van een medewerker verwacht? Ook in de toekomst hebben we mensen nodig.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat19 november 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
09 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine