Grafisch nieuws

Sappi en UPM willen hun Europese grafische papieractiviteiten bundelen

De papierproducenten Sappi en UPM hebben een intentieverklaring ondertekend om een joint venture op te richten voor grafisch papier. De 50/50 joint venture zou volgens de papiergiganten jaarlijks 100 miljoen euro aan synergievoordelen genereren.

UPM
Massimo Reynaudo, de CEO van UPM

De nieuwe, niet-beursgenoteerde joint venture zal de grafische papieractiviteiten van Sappi Europe samenbrengen met de Communication Papers-divisie van UPM. De twee papierproducenten mikken op eind 2026 om de transactie af te ronden.

Veerkracht versterken

"De voorgestelde joint venture is een krachtig antwoord op de structurele veranderingen in de Europese grafische papierindustrie”, zegt Massimo Reynaudo, de CEO van UPM. “Ze biedt een manier om de veerkracht te versterken en tegelijkertijd klanten op lange termijn zekerheid en leveringsbetrouwbaarheid te bieden.”

De plannen van Sappi en UPM zijn een antwoord op de aanhoudende structurele daling van de vraag in de grafische papiermarkt, gecombineerd met overcapaciteit en lage benuttingsgraden. “Daarbovenop komen nog stijgende kosten, vooral voor energie in Europa, en handelsconflicten en invoertarieven die de handelsstromen verstoren”, duidt Sappi. “Dit alles heeft geleid tot een stijging van de papierexport uit Azië naar de Europese Unie.”

Consolidatie noodzakelijk

“Om competitief en duurzaam te blijven op lange termijn, is consolidatie noodzakelijk”, zegt Marco Eikelenboom, de CEO van Sappi Europe. “Het zal bijdragen aan een robuustere en veerkrachtigere Europese grafische papierindustrie, en tegelijkertijd de binnenlandse leveringszekerheid voor de printsector garanderen.”

UPM brengt zijn volledige divisie Communication Papers in, waaronder acht papierfabrieken in Finland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Sappi brengt vier Europese fabrieken in (gevestigd in Oostenrijk, Duitsland, Nederland en Finland) en de houtvoorzienings-joint ventures.

Volgens de twee partijen zou de samenwerking ten minste 100 miljoen euro per jaar aan synergievoordelen opleveren.

Sappi
Marco Eikelenboom, de CEO van Sappi Europe

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat5 december 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
03 december 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine