Derde generatie neemt Buromac-Tadaaz over
Na meer dan dertig jaar ondernemerschap geven Greet Deprest (60) en Jan Jonckheere (59), de zaakvoerders van het West-Vlaamse familiebedrijf Buromac-Tadaaz, de fakkel door aan de volgende generatie.
Vanaf 1 januari 2026 nemen Klaas (27), Thijs (28) en Lies (34) Jonckheere de touwtjes in handen van Buromac-Tadaaz. Het bedrijf, met tachtig medewerkers, is bekend van drukwerk voor rouw, geboorte, communie, huwelijk en kerst. “De derde generatie brengt een frisse blik en extra dynamiek om het familiebedrijf toekomstbestendig verder te laten groeien”, klinkt het bij de familiale ondernemers.
Internationale speler
Buromac werd in 1961 opgericht in Brugge door Kris Deprest, de vader van Greet. In 1994 namen Greet Deprest en Jan Jonckheere het bedrijf over. “In je doel geloven is essentieel”, zegt Greet Deprest, gedelegeerd bestuurder Buromac-Tadaaz. “Als je erin gelooft en er voor de volle honderd procent voor gaat, dan zal je je doel realiseren en dat geeft veel voldoening.”
Het familiebedrijf groeide onder Deprest en Jonckheere uit tot de Belgische marktleider in gelegenheidsdrukwerk met internationale vertakkingen in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Toen de markt vanaf 2010 onder druk kwam te staan door de opkomst van online spelers en het verdwijnen van tal van drukkerijen, kozen de ondernemers voor digitale transformatie.
In 2013 werd Tadaaz gelanceerd, een webshop met meer dan 17.000 verschillende producten, allemaal personaliseerbaar. “Een bedrijf wordt niet groot alleen door zijn managers”, stelt Jan Jonckheere. “Het is een ketting van mensen, je medewerkers, die allemaal samen bijdragen tot het succes.”
Digitale innovatie
Klaas Jonckheere, die heel wat ervaring opbouwde als hoofd van de drukkerij, treedt straks aan als CEO. “Wat wij kunnen, is echt een meerwaarde voor de hele sector”, zegt hij. “Naast onze digitale oplossingen voor collega-drukkers en resellers blijven we ook sterk in traditioneel werk, bijvoorbeeld in hotfoil, nu ook digitaal. Die digitale aanpak speelt in op de steeds groeiende vraag naar personalisatie, onder meer ook in de verpakkingsindustrie.”
Thijs Jonckheere zal zich als verantwoordelijke voor digitale innovatie richten op de verdere modernisering van het bedrijf op het vlak van IT, marketing en data. “Het belang van drukwerk wordt vandaag de dag soms onderschat in deze digitale maatschappij”, stelt Thijs. “Mijn ambitie is om het bedrijf samen heruit te vinden zodat we met een gerust hart aan de komende decennia kunnen starten.”
Duurzame initiatieven
Lies Jonckheere zal de creatieve afdelingen van Buromac-Tadaaz onder haar hoede nemen. De nieuwe generatie blijft trouw aan de missie en visie van het familiebedrijf: “een gezonde, ambitieuze onderneming uitbouwen die ook haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt”.
“Onze inzet hiervoor vind ik heel waardevol en wil ik blijven uitdragen”, stelt Lies. “Zeker onze duurzame initiatieven zoals het opwekken en opslaan van zonne-energie, en het bieden van kansen aan teams die moeilijker toegang hebben tot de arbeidsmarkt. We zetten ons bovendien al jarenlang in voor de goede doelen Artsen Zonder Grenzen, Make-a-Wish en het Kinderkankerfonds.”