Nieuw op Empack Mechelen: Belgian Packaging Festival en Packathon
De verpakkingsbeurs Empack Mechelen zet op 22 en 23 oktober 2025 een vernieuwende koers in met een reeks innovatieve initiatieven zoals het Belgian Packaging Festival en een Packathon in samenwerking met verschillende hogescholen.

Empack Mechelen presenteert het allereerste ‘Belgian Packaging Festival’, een speciale zone op de beursvloer waar iconische Belgische merken centraal staan, samen met hun verpakkingspartners. Dit festival wil de ontmoetingsplek zijn voor marketeers, ontwerpers en leveranciers rond primaire en secundaire verpakkingen. “Ons land herbergt uitzonderlijk sterke merken én knowhow. Met dit festival zetten we die troeven krachtig in de kijker”, zegt Nadine Francus, group event director bij Easyfairs.
Packathon
In samenwerking met hogescholen AP Hogeschool, Arteveldehogeschool en LUCA vindt dit jaar ook een Packathon plaats: een hands-on wedstrijd waar studenten packaging design & branding in teamverband werken aan realistische verpakkingsvraagstukken. Aan het eind van de dag presenteren ze hun oplossing aan een professionele jury. “Deze formule versterkt de connectie tussen industrie en onderwijs, en zorgt voor frisse inzichten”, zegt de beursorganisator.
Podcast
Ook nieuw op Empack is de live podcast PakPraat, een samenwerking tussen NowNewNext en L’Atarimae. Drie Nederlandse hosts – elk uit een andere generatie (Gen X, Y en Z) – gaan live in gesprek met experts uit de sector over trends en uitdagingen in packaging. De opnames vinden live plaats op de beursvloer.
Contentprogramma
Empack Mechelen programmeert ook een uitgebreid contentprogramma dat de actuele thema’s binnen de verpakkingswereld belicht. In samenwerking met verschillende kennispartners — waaronder Green Deal Anders Verpakt, Pack4Food, Fost Plus, Robovision, UGent, NowNewNext en het Vouwkarton Platform — krijgen bezoekers updates over duurzaamheid, digitalisering, Europese wetgeving, consumentengedrag, design voor e-commerce en meer. De sessies vinden plaats in drie seminariezones op de beursvloer en zijn vrij toegankelijk voor alle bezoekers.
Paviljoenen en themazones
“Om het aanbod nog overzichtelijker te maken, hebben we dit jaar verschillende zones gecreëerd met een duidelijke thematische focus”, vertelt Nadine Francus. “In het Vouwkarton Paviljoen (i.s.m. Vouwkarton Platform) staat de kracht van karton centraal, als duurzaam én creatief verpakkingsmateriaal.”
“De Pack Studio biedt exposanten de mogelijkheid om hun verpakkingen en -materialen op een aantrekkelijke manier te presenteren. Daarnaast tonen we in een aparte zone een selectie bekroonde ontwerpen uit de Pentawards.”
“In het Service Pack Pavilion brengen we dan weer alles samen rond fulfilment, logistiek en ondersteunende diensten. Tot slot verzamelen we in de Partner Village en de Knowledge Corner onze kennis- en netwerkpartners en universiteiten en hogescholen die bedrijven begeleiden bij innovatie en duurzame groei. Zo helpen we bezoekers gericht navigeren én nieuwe oplossingen ontdekken.”
