Hoe maak je leren vandaag écht boeiend en effectief?
Aurora lanceert met jonge ondernemers AI-tutor voor levenslang leren
Aurora lanceert samen met twee jonge ondernemers en academische partners Aristotl: een AI-tutor die leren persoonlijk, flexibel en motiverend maakt. Het platform biedt studenten en professionals gepersonaliseerde oefeningen en interactieve modules, en toont nu al veelbelovende resultaten met hoge betrokkenheid en kennisretentie. Het initiatief past volledig in Aurora's missie om levenslang leren te stimuleren. En in tijden van discussies over digitale geletterdheid biedt dit project een Belgisch antwoord op een mondiale uitdaging.
Digitale en persoonlijke sparringpartner
Generaties scholieren groeiden op met de schriften en notitieboeken van Aurora die het leren tastbaar maken. Vandaag bevestigen internationale studies opnieuw de kracht van schrijven met de hand: het stimuleert geheugen, concentratie en begrip. "Papier blijft essentieel voor cognitieve ontwikkeling", zegt CEO Gert Cielen. "Maar we kunnen niet stil blijven zitten in een wereld die steeds digitaler wordt. Wie duurzaam wil leren, moet beide sporen bewandelen: analoog én digitaal."
Enter Aristotl: deze digitale tutor versterkt de lessen van leerkrachten, zonder hen te vervangen. Leerkrachten hoeven enkel hun cursusmateriaal te uploaden, waarna het platform dit omzet in hapklare modules, quizzen en interactieve scenario's. Zo wordt leren persoonlijk, flexibel en motiverend.
Wat Aristotl bijzonder maakt, is de combinatie van wetenschappelijk bewezen leermethoden – onder andere spaced repetition (herhalen met oplopende tussenpozen, nvdr) en probleemgestuurd leren – binnen een veilige, gesloten leeromgeving. Het platform evalueert kennis en biedt gepersonaliseerde oefeningen, zodat elke gebruiker een persoonlijke sparringpartner krijgt die precies dat extra duwtje geeft.
Het project is een initiatief van de Belgische ondernemers Ben Bauwens en Lewie Swiggers, samen met Aurora's vierde generatie Frédéric Peeters, en wordt voor academische onderbouw en validatie ondersteund door onder meer Antwerp Management School.
En het werkt: waar traditionele e-learning vaak strandt op lage betrokkenheid en gebrekkige retentie, toont Aristotl veelbelovende resultaten: meer dan 80% completion rate en 60% kennisretentie, tegenover minder dan 20% in klassieke e-learning.

Ook voor de zakenwereld
Aristotl beperkt zich in een volgende fase niet tot scholen en universiteiten. Ook in bedrijven is de nood aan efficiënter en effectiever leren groot. Werknemers hebben gemiddeld slechts 24 minuten per week om te besteden aan training en ontwikkeling. Aristotl maakt het mogelijk om die beperkte tijd maximaal te benutten, met toepassingen in onboarding, compliance, technische opleidingen en leiderschapsontwikkeling.
Onderwijs en maatschappij in beweging
De lancering van Aristotl komt op een moment dat België én Europa worstelen met vragen rond digitale geletterdheid, AI in het onderwijs en de nood aan levenslang leren. Aurora en Aristotl brengen een antwoord dat geworteld is in Belgische innovatiekracht: technologie inzetten zonder de kracht van traditioneel leren te verliezen.
"We willen aantonen dat de toekomst van leren hybride is", besluit CEO Gert Cielen. "Papier blijft onmisbaar voor cognitieve ontwikkeling, maar in combinatie met AI maken we onderwijs duurzamer, persoonlijker en effectiever."