Computers en randapparatuur

Bosta neemt afscheid van Philippe Heymans

Herfstmeeting in Salons De Romree in Grimbergen

De herfstvergadering van vakorganisatie BOSTA, die op 18 september 2025 plaatsvond in Salons De Romree in Grimbergen, stond deze keer niet in het teken van de aanloop naar Paper Show 2026. De keynote speech was van Jan Verlinden, CEO van Ritchie, en uiteraard de voorstelling van de GfK-marktcijfers van de eerste helft van 2025. Hoogtepunt was het stijlvolle afscheid van Philippe Heymans van de Raad van Bestuur.

'The story of Ritchie'

Jan Verlinden over Ritchie
Jan Verlinden, CEO van Ritchie

Ritchie is een Belgisch frisdrankmerk. De productie van de frisdrank vindt plaats bij Sodiko in Diepenbeek. Jan Verlinden is de huidige CEO van het bedrijf. Ritchie kwam in de jaren 1950 op de markt bij brouwerij Tielemans in Aarschot. In 1969 verhuisde de productie naar brouwerij Verlinden in Lubbeek. Hier werden zowel tafelbieren als limonades gemaakt.

Boeken toe

In 1979 stopte Joris Verlinden met de productie van Ritchie. Consumenten gaven namelijk de voorkeur aan internationale merken zoals Coca-Cola. Begin jaren 1990 vroeg hij aan zijn zoon, Jan, of hij de zaak wilde overnemen. Deze zag echter geen toekomst in de brouwerij, dus werden de deuren gesloten. Jan Verlinden begon, na afgestudeerd te zijn aan de Katholieke Universiteit Leuven en de Vlerick Business School, aan een carrière in de marketing, en werkte onder andere voor British American Tobacco en PepsiCo.

Heropstart

In 2015 kwam Verlinden een kinderfoto tegen van hemzelf met een krat Ritchie. Dit zette hem aan om het bedrijf opnieuw op te starten. Hij gaf zijn carrière in de marketing op en begon het vernieuwde Ritchie vanuit zijn eigen huis in Heverlee. Verlinden herwerkte de originele recepten in zijn keuken met een SodaStream. De eerste glazen flesjes nieuwe Ritchie rolden in 2016 van de band.

Jan Verlinden in zijn kindertijd
Jan Verlinden als kind bij een krat Ritchie

De heropstart bleek succesvol. Aanvankelijk richtte Ritchie zich vooral op de horeca, want 'in horeca you try, in retail you buy'. De horeca biedt meer dan voldoende testlocaties. Niet alleen Ritchie heeft deze weg gevolgd, maar ook grote namen als Red Bull en Nestle. Door de coronapandemie werd er later ook gefocust op supermarkten en reclamecampagnes. In 2020 verhuisde Ritchie naar een pand in Haasrode.

Lokaal en artisanaal

"Het grote verschil met de jaren '60 uit de vorige eeuw", aldus Jan, "is die drang van de consument naar consumptie van lokale, artisanale producten. In de wereld van de bieren bestaat die omslag al langer, nu zie je die opduiken in alle productcategorieën." Lokaal fruit dus, seizoensgroenten, vlees van de slager om de hoek en Belgische frisdrank...

Er zijn echter drie belangrijke zaken die je in acht moet nemen om succes te hebben. Succes valt immers niet zomaar uit de lucht:

  1. Ten eerste moet je een goed verhaal hebben.
  2. Een uitstekend design voor je product is de tweede vereiste. In het geval van Ritchie is dit een mooie fles, een leuk etiket en een handmatig te openen schroefdop. Belangrijke les: 'You have only one chance to make a good first impression'. 
  3. Werk alleen met natuurlijke producten. Zijn cola-variant is de enige cola in België die gemaakt is van natuurlijke producten. Al grappend voegde hij daaraan toe: "Mijn versie kun je dus niet gebruiken om te kuisen." Want het is geweten dat je Coca-Cola kunt gebruiken om lichte roest te verwijderen van metalen voorwerpen en kleding, dankzij het fosforzuur in de cola dat de roest oplost.

Go-to-marketstrategie

Een belangrijk verschil met grote internationale merken is de go-to-marketstrategie van Jan. Grote bedrijven zetten eerst een nieuw product in de markt en laten vervolgens hun verkoopteam daarop los. "Ik deed eerst de sales en met de winst investeerde ik verder."

Pers en sociale media

En nog een interessante tip: zorg ervoor dat je de nodige persaandacht krijgt, vergeet je PR en sociale media niet. "People buy from people", zegt hij hierover, "dus wat je post op bijvoorbeeld je zakelijke LinkedIn-pagina, kun je beter ook meteen op je persoonlijke LinkedIn-pagina plaatsen."

Ondertussen was Ritchie ook te zien in de trailer van 'De Slimste Mens ter Wereld' en werd het merk ook sponsor van kijkcijferkanon (1,5 miljoen kijkers!) 'The Masked Singer'. Door deze product placements en het feit dat er tijdens het programma over wordt gesproken (Tom Waes in De Slimste Mens kende het niet, maar er werd toch over gesproken), groeit de herkenbaarheid en naamsbekendheid geleidelijk maar zeker onder je doelpubliek.

BoekBoek De Ritchie Story

Ondertussen bestaat er ook een boek over het verhaal van Ritchie: 'De Ritchie Story: Een marketing verhaal dat bruist van lef in een competitieve markt'. In dit persoonlijke en inspirerende boek lees je hoe je een merk kunt herlanceren in een zeer competitieve markt. Jan Verlinden deelt de moeilijke beslissingen die hij moest nemen en zijn geloof in de kracht van een scherp gefocuste marketingmix om het merk helder te positioneren. Het boek won de BAM (Belgian Association of Marketing) Marketing Book of the Year in 2024.

Stijlvol afscheid

Na de voorstelling door GfK/NIQ van de geactualiseerde marktcijfers (1e helft 2025) van de kantoormarkt in ons land, was het de beurt aan een Bosta-lid om zijn of haar bedrijf voor te stellen. De aftrap van dit nieuwe initiatief werd gegeven door Philippe Heymans, Managing Director Durable Benelux. Toevallig of niet, wat later bleek dat er ook afscheid zou worden genomen van Philippe als lid van de Raad van Bestuur van de vakorganisatie. Ook Sydney Baus, Sales Manager bij Paperclip België, stopt in die functie. 

Afscheid Philippe Heymans
Er werd stijlvol afscheid genomen van Philippe Heymans

Philippe werd zelfs muzikaal uitgewuifd door niemand minder dan Frank Schelkens (nu met pensioen, vroegere Managing Director Pilot Benelux). De man heeft zich dan ook jarenlang ingezet voor de associatie, en decennialang (38 jaar!) voor de sector.

Zijn afscheidsspeech kunt u hieronder integraal opnieuw beluisteren. Of ingekort nalezen...

5 voorzitters Bosta

Het afscheid van Philippe Heymans werd opgefleurd door de aanwezigheid van nog 3 ex-voorzitters, naast Philippe zelf. Van rechts naar links Bert Lippens (Brepols), Frank Schelkens (nu met pensioen, vroegere MD Pilot Benelux), Véronique Croisé (Les Papeteries NIAS), Philippe zelf en huidig voorzitter Tom Smet (Staedtler Benelux)

Noteer alvast in uw agenda: 
30e editie Papershow
- 25-26 januari 2026
- Nekkerhal, MechelenAffiche Papershow 2026

Lentemeeting Bosta 2026
- 12 maart 2026
- Antwerp City Brewery, Antwerpen

Het wordt alvast uitkijken naar deze lentevergadering, want ook dan zal Bosta weer zorgen voor een zeer interessante spreker uit de branche, een nieuw Bosta-lid in de kijker én een update van GfK/NIQ!

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke22 september 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
09 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine