Verschillen in kluskoopgedrag tussen generaties
Jongere generaties cruciaal voor de toekomst van DIY
Het is geen publiek geheim dat klussers van verschillende leeftijden uiteenlopende voorkeuren en koopmotieven vertonen, afhankelijk van hun levensfase. Een zeer recente studie van het Amerikaanse Home Improvement Retail Institute (HIRI) werpt licht op de invloed van generatieverschillen op het klustraject (customer journey), met specifieke focus op winkelvoorkeuren en merkentrouw. Het onderzoek identificeert zes belangrijke factoren die het koopgedrag van verschillende generaties beïnvloeden. En zoals altijd geldt de klusregel: klussen blijft een universele vrijetijdsbesteding, van Anchorage tot Kaap de Goede Hoop …
1. Millennials besteden het meest aan klusprojecten
Hoewel millennials doorgaans over een beperkter netto-inkomen beschikken, geeft één op de vijf jongere Amerikanen, omgerekend, jaarlijks meer dan € 5.000 uit aan hun klusdromen. Dit is aanzienlijk meer dan de oudere generaties, die, algemeen beschouwd, over meer financiële middelen beschikken. Opvallend is dat welgeteld 51% van de millennials meer uitgeeft aan klussen dan generatie X, terwijl generatie X 32% meer spendeert dan de babyboomers, die desondanks de meest kapitaalkrachtige doelgroep vormen. Bovendien heeft 38% van de millennials een woning in eigendom, wat hen regelmatig aanzet tot renovaties, onderhoud en herstel.
2. Kwaliteit boven prijs
Voor alle generaties blijven kwaliteit en prijs de belangrijkste factoren in de besluitvorming bij klusgerelateerde aankopen. Terwijl Generation X meer waarde hecht aan design, geven Baby Boomers prioriteit aan gebruiksvriendelijkheid. Marketing speelt hierbij een cruciale rol bij de aankoopbeslissing van de consument, wat het belang van zowel instore communicatie als field marketing meer dan ooit benadrukt.
3. Energie-efficiëntie en duurzame producten
Duurzaamheid wordt voor elke generatie een steeds belangrijker aandachtspunt. Driekwart van de jongere generaties richt zich vooral op energie-efficiëntie alsook de toepassing van beschikbare technologieën, zoals smart living (domotica en verlichting) en ecologische oplossingen.

4. Millennials zijn sterk online gedreven
Precies zoals waar ook ter wereld, blijkt dat evenzo de jongere Amerikaanse generaties vooral online zoeken naar advies, recensies en informatie. Social media speelt hierbij een grote rol, met een sterke focus op reviews en vertrouwensrelaties. Baby Boomers daarentegen geven de voorkeur aan fysieke winkels en mond-tot-mondreclame.
5. Millennials zijn de ambassadeurs voor DIY
Dit onderzoek benadrukt de passie en gedrevenheid van millennials voor klussen en renoveren, wat een opvallend verschil vormt met de oudere generaties. De cijfers spreken voor zich: bijna de helft van de millennials die eigenaar zijn van een woning, is van plan om hun klusuitgaven aanzienlijk te verhogen. Dit staat in schril contrast met 37% van generatie X en 27% bij de babyboomers.
6. Zo lang mogelijk thuis ouder worden
Een geruststellende en nobele trend: een kwart van de Millennials (en een iets groter percentage bij Generation X en Baby Boomers) investeert in woningaanpassingen voor hun oude dag. Ruim 10% van de Millennials heeft al een ouder familielid dat bij hen is ingetrokken. Dit biedt perspectief voor een trend die zich wereldwijd zal verspreiden.
Er bestaat een negatieve correlatie tussen leeftijd en projectgerichtheid
Marketinglessen uit dit onderzoek
Wat kunnen retailers en leveranciers ondernemen?
- Bied productkennis aan en zorg voor doordachte informatie zowel online als in de fysieke winkel, gekoppeld aan creatieve initiatieven die de klusvaardigheid bevorderen met de nadruk op gebruiksgemak en ergonomie.
- Er bestaat een negatieve correlatie tussen leeftijd en projectgerichtheid: jongeren plannen meer. Denk hierbij aan het inzetten van technologie via de digitale touchpoints.
- Verfijn de marketingcommunicatie en verkoopstrategie, zowel fysiek als online, aan de verschillende doelgroepen.
Het blijft alsnog allemaal bekend terrein… Alleen een oceaan scheidt onze werelden van elkaar.