Cartamundi investeert 25 miljoen euro in expansie productie
Producent speelt in op groeiende verzamelkaartenmarkt
Een jaar na de start van de bouwwerken heeft Cartamundi de uitbreiding van de productiefaciliteit in Turnhout officieel geopend. De productievestiging is uitgebreid met 5.000 vierkante meter, de productiecapaciteit neemt toe met 40 procent.

Cartamundi, producent van speelkaarten, bordspellen en verzamelkaarten, investeerde bijna 25 miljoen euro in de uitbreiding van de productievestiging in Turnhout. De fabriek werd met 5.000 vierkante meter vergroot tot 22.900 vierkante meter. Met deze investering wordt de productiecapaciteit verhoogd met 40 procent. Er worden ook extra banen gecreëerd. Momenteel telt de fabriek 370 medewerkers. Van zodra de uitbreiding van de productievestiging volledig operationeel is, zal dit aantal met ongeveer vijftig medewerkers toenemen.
Verzamelkaarten
Met de bijkomende productiecapaciteit speelt Cartamundi in op de groei van de verzamelkaartenmarkt. Voor Cartamundi begon de categorie verzamelkaarten meer dan dertig jaar geleden toen het bedrijf de productie op zich nam voor Wizards of the Coast bij de introductie van het allereerste verzamelkaartspel ‘Magic the Gathering’.
“Sindsdien heeft deze markt een enorme groei doorgemaakt vooral in de jaren 1990 met de lancering van andere succesvolle spellen zoals ‘Pokémon’ en ‘Yu-Gi-Oh’”, stelt Cartamundi. Hoewel de markt tussen 2000 en 2019 nagenoeg stabiel bleef, ervaart het bedrijf sinds 2019 opnieuw een stijging in de vraag naar deze producten. “Vandaag floreert de markt voornamelijk in de Verenigde Staten, Europa en Japan”, duidt Cartamundi.

Verzamelcultuur
Volgens het familiebedrijf heeft de hernieuwde populariteit te maken met verschillende factoren. Denk aan innovaties in verpakkingen en productietechnieken, de focus op een verhoogde kwaliteit van de kaarten, de uitbreiding van het assortiment, evenals de opkomst van nieuwe spellen met populaire licenties zoals ‘Disney Lorcana’ en ‘Star Wars Unlimited’, die een breed publiek aanspreken.
“De verzamelkaarten worden steeds meer gezien als aantrekkelijke, waardevolle producten, vaak met zeer unieke designs, wat een groeiende verzamelcultuur stimuleert”, aldus Cartamundi.
