Grafisch nieuws

Cartamundi investeert 25 miljoen euro in expansie productie

Producent speelt in op groeiende verzamelkaartenmarkt

Een jaar na de start van de bouwwerken heeft Cartamundi de uitbreiding van de productiefaciliteit in Turnhout officieel geopend. De productievestiging is uitgebreid met 5.000 vierkante meter, de productiecapaciteit neemt toe met 40 procent.

Cartamundi
De productievestiging van Cartamundi in Turnhout werd uitgebreid met 5.000 vierkante meter

Cartamundi, producent van speelkaarten, bordspellen en verzamelkaarten, investeerde bijna 25 miljoen euro in de uitbreiding van de productievestiging in Turnhout. De fabriek werd met 5.000 vierkante meter vergroot tot 22.900 vierkante meter. Met deze investering wordt de productiecapaciteit verhoogd met 40 procent. Er worden ook extra banen gecreëerd. Momenteel telt de fabriek 370 medewerkers. Van zodra de uitbreiding van de productievestiging volledig operationeel is, zal dit aantal met ongeveer vijftig medewerkers toenemen.

Verzamelkaarten

Met de bijkomende productiecapaciteit speelt Cartamundi in op de groei van de verzamelkaartenmarkt. Voor Cartamundi begon de categorie verzamelkaarten meer dan dertig jaar geleden toen het bedrijf de productie op zich nam voor Wizards of the Coast bij de introductie van het allereerste verzamelkaartspel ‘Magic the Gathering’.

“Sindsdien heeft deze markt een enorme groei doorgemaakt vooral in de jaren 1990 met de lancering van andere succesvolle spellen zoals ‘Pokémon’ en ‘Yu-Gi-Oh’”, stelt Cartamundi. Hoewel de markt tussen 2000 en 2019 nagenoeg stabiel bleef, ervaart het bedrijf sinds 2019 opnieuw een stijging in de vraag naar deze producten. “Vandaag floreert de markt voornamelijk in de Verenigde Staten, Europa en Japan”, duidt Cartamundi.

Cartamundi
De Cartamundi-directie en enkele medewerkers knippen het lint en openen zo de nieuwe fabriek in Turnhout

Verzamelcultuur

Volgens het familiebedrijf heeft de hernieuwde populariteit te maken met verschillende factoren. Denk aan innovaties in verpakkingen en productietechnieken, de focus op een verhoogde kwaliteit van de kaarten, de uitbreiding van het assortiment, evenals de opkomst van nieuwe spellen met populaire licenties zoals ‘Disney Lorcana’ en ‘Star Wars Unlimited’, die een breed publiek aanspreken.

“De verzamelkaarten worden steeds meer gezien als aantrekkelijke, waardevolle producten, vaak met zeer unieke designs, wat een groeiende verzamelcultuur stimuleert”, aldus Cartamundi.

Cartamundi
(v.l.n.r.:) Wim Vlekken (EVP Collectibles & Trading Card Games), Stefaan Merckx (CEO) en David Germis (President Solutions Divisie)

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat21 oktober 2024

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Grafisch Nieuws maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.