Esko lijst ‘Packaging Trends 2026’ op in ebook
Duurzaamheid, slimme verpakkingen, het digitale productpaspoort en het snelgroeiende gebruik van Agentic AI binnen de sector zijn slechts enkele van de belangrijke verpakkingsontwikkelingen die door Esko zijn geïdentificeerd in de jaarlijkse Packaging Trends-studie.
Esko onderzocht de verwachte trends, uitdagingen en kansen die de sector het komende jaar zullen vormgeven. De bevindingen zijn gebundeld in een nieuw rapport dat ook als basis dient voor de volgende editie van het ‘Packaging Trends Talk’-webinar, gepland voor begin volgend jaar.
Digitale verpakkingsintelligentie
“De snelheid van verandering die we vandaag meemaken, is ongezien”, zegt Jan De Roeck, marketing director bij Esko. “De opkomst en toepassing van technologieën zoals artificiële intelligentie, in combinatie met strengere duurzaamheidsvoorschriften en nieuwe vormen van digitale verpakkingsintelligentie, veranderen onze sector fundamenteel.”
“Zoals het inmiddels een jaarlijkse traditie is geworden, onderzoekt ons Packaging Trends-rapport de belangrijkste thema’s en combineert het marktanalyses, expertinzichten en de visie van Esko op wat deze trends concreet betekenen – voor merken, converters en alle professionals die dagelijks met verpakking bezig zijn.”
Slimme verpakkingen
“Duurzaamheid blijft een van de sterkste drijfveren voor verandering in onze sector”, vervolgt De Roeck. “De rol van slimme verpakkingen in 2026 en daarna zal cruciaal zijn om productpaspoorten mogelijk te maken, die zowel traceerbaarheid als consumenteninteractie bevorderen. En dan is er misschien wel de meest gehypete trend van allemaal – artificiële intelligentie. Hoewel het tijd zal kosten voordat bedrijven volledig begrijpen waar AI werkelijk waarde toevoegt en waar niet, is het potentieel onmiskenbaar.”
“Met Packaging Trends 2026 willen we niet alleen voorspellen wat er op ons afkomt, maar converters, tradeshops en hun merkklanten helpen om zich voor te bereiden, zich aan te passen en te floreren in een veranderend landschap”, aldus Jan De Roeck. “Uiteindelijk – of het nu gaat over duurzaamheid, slimme verpakkingen of AI – blijft de essentie van competitiviteit in verpakking hetzelfde: waarde creëren voor je klant. Als nieuwe materialen, technologieën of processen je helpen sneller op de markt te komen én waarde te leveren, dan zijn dat waardevolle investeringen van onze tijd.”
Het Packaging Trends 2026 ebook is beschikbaar via deze link.