Grafisch nieuws

Nieuw magazine ‘Vibes’ focust op positief nieuws

Eind november verscheen het eerste ‘Vibes’-magazine in een handig pocketformaat. De ondernemers Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe willen met hun initiatief de Vlaming opnieuw warm maken voor actualiteit en bijdragen tot een beter mentaal welzijn. Voor de eerste editie werden 20.000 exemplaren gedrukt bij Antilope De Bie Printing.

Vibes
Het eerste Vibes-magazine verscheen op 28 november

Uit recent onderzoek van de VUB blijkt dat zes op de tien Vlamingen soms bewust geen nieuws meer volgen omdat het te negatief is. Dat negatieve nieuws heeft bovendien een aantoonbare impact op ons welzijn, schrijft professor psychologie Bram Vervliet (KUL) in zijn boek ‘Waarom we bang zijn’.

"Leven in een wereld zonder angst lijkt haast onmogelijk als je denkt aan de vele problemen die de krantenpagina’s elke dag vullen. Nochtans toont onderzoek aan dat de wereld de voorbije zeventig jaar alleen maar veiliger en vredevoller is geworden”, zegt Vervliet. De professor psychologie is ook columnist bij Vibes.

Focus op goed nieuws

Klaas Olbrechts
Klaas Olbrechts

Het boek van Bram Vervliet en ‘You are what you read’ van Jodie Jackson inspireerden ondernemer Klaas Olbrechts en Jan Dejonghe – medeoprichters van het Trooper-platform – om werk te maken van een alternatief medium dat focust op goed nieuws.

“Ik merkte bij mezelf en in mijn omgeving hoe mensen het klassieke nieuwsmedialandschap ontvluchtten”, stelt Klaas Olbrechts. “Goed nieuws is er wél, maar we krijgen het nauwelijks te zien. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk bestaan succesvolle goednieuwsmedia met miljoenen volgers, dus waarom niet bij ons? Nochtans is er duidelijk een groeiende markt van lezers die doelbewust met media omgaan”, zegt Jan Dejonghe.

In april startten Olbrechts en Dejonghe een Instagrampagina voor Vibes. Ondertussen volgen al 2.300 mensen de dagelijkse positieve nieuwsberichten. De socialmediapagina is sinds deze zomer gelinkt aan checkvibes.be, waar redacteuren en experts – onder wie Bram Vervliet, inclusie-expert Hamza Ouamari en communicatiespecialist Fons Van Dyck – bijdragen leveren rond thema’s als maatschappij, gezondheid, sport, economie, technologie en media.

Papieren magazine in pocketformaat

Jan Dejonghe
Jan Dejonghe

Op 28 november verscheen het eerste Vibes-magazine. Het ligt om de drie maanden in Standaard Boekhandel, Delhaize en de betere dagbladhandels. Voor de eerste editie werden 20.000 exemplaren gedrukt bij Antilope De Bie Printing in Duffel. Het magazine combineert langere interviews met korte verhalen en bevat QR-codes die doorverwijzen naar uitgebreide artikels online.

“We zijn niet tegen reguliere media, integendeel. Ze hebben een enorm belangrijke rol te vervullen als waakhond van de samenleving. Maar we willen een plek bieden waar positief nieuws centraal staat, zonder de realiteit te negeren”, stellen de oprichters van Vibes.

“Door de focus op positieve berichtgeving hopen we ook het mentaal welzijn van Vlamingen te verbeteren. Onze website wordt op termijn dagelijks aangevuld met meerdere goednieuwsverhalen. Om dat mogelijk te maken zijn we op zoek naar nieuwsjagers met een goeie en positieve pen.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat30 november 2025

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
09 september 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine