Nieuws
G-Talk/G-Flexo neemt activiteiten DewaFlexo over

In april nam G-Talk/G-Flexo, de firma van Kristof Lobeau, de activiteiten over van DewaFlexo. Het bedrijf, opgericht door Pieter Dewaele, is een gespecialiseerde toeleverancier van de flexo-industrie. DewaFlexo is gevestigd in het Noord-Franse Roubaix. Het bedrijf verdeelt aniloxen en legde zich ook toe op de reiniging ervan, via producten en lasercleaning. Het verdeelde ook tal van andere producten voor de flexomarkt zoals montagesleeves en montagetape. Oprichter Pieter Dewaele van DewaFlexo geeft de fakkel door aan Kristof Lobeau, die meer dan dertig jaar ervaring heeft in flexodruk.
“Het is de bedoeling dat we de activiteiten verderzetten onder de naam G-Flexo en flexodrukkers blijven ondersteunen in de optimalisatie en standaardisatie van flexodruk”, zegt zaakvoerder Lobeau. “Aan dit laatste is er een sterke nood en daarom bieden we producten aan die hierin tegemoet komen. Aniloxen met de juiste specificaties, cleaningoplossingen en opvolging om steeds een stabiele output te geven. Daar draait het tegenwoordig om wil men flexo naar een hoger niveau krijgen.” G-Flexo blijft Roubaix als uitvalsbasis behouden voor de Franse markt maar opereert ook vanuit de Belgische zetel in Poperinge. Pieter Dewaele runt verder zijn bedrijf Dewaflex dat zich toelegt op commerciële consultancy.
Daniel Sunderland is nieuwe voorzitter Fespa Global
Op de eerste dag van de internationale vakbeurs Fespa in Berlijn werd Daniel Sunderland, de vicevoorzitter van Canagraf in Mexico, voorgesteld als de negentiende voorzitter van Fespa Global. Sunderland volgt de Fransman Christophe Aussenac op die sinds 2021 de functie bekleedde. Daniel Sunderland heeft meer dan 30 jaar ervaring in de gespecialiseerde printindustrie en vertegenwoordigt Fespa in het bestuur van Conlatingraf, een coalitie van 14 verenigingen in Latijns-Amerika. "Het is een groot genoegen om de rol van Fespa-president op me te nemen. Als drukker zie ik de belangrijke rol die Fespa speelt en de ondersteuning die het biedt aan de gespecialiseerde printindustrie. Ik kijk ernaar uit om dit verder te ontwikkelen”, zegt Daniel Sunderland. “Tijdens mijn ambtstermijn wil ik voortbouwen op het werk van Christophe Aussanac en eerdere Fespa-presidenten, zodat we als organisatie toegewijd blijven aan onze gemeenschap en onze leden en de bredere gespecialiseerde printgemeenschap helpen om zich aan te passen aan het veranderende printlandschap."

Labelexpo Europe verwacht meer dan 600 exposanten in Barcelona
Beursorganisator Informa Markets staat klaar om de grootste editie van Labelexpo ooit te organiseren. Labelexpo Europe vindt plaats van 16 tot 19 september 2025 in Barcelona. Nieuw voor de tweejaarlijkse vakbeurs Labelexpo Europe dit najaar is de uitbreiding naar de vouwkartonsector. Daarmee wordt een derde segment aangeboord naast labels en flexibele verpakkingen. “Een strategische keuze die inspeelt op de convergentie van inline- en digitale technologieën”, duidt de beursorganisator. “Dit wordt de grootste editie van Labelexpo tot nu toe en bestrijkt het volledige technologiespectrum voor verpakkingsdruk en -conversie, met inbegrip van etiketten, flexibele verpakkingen en vouwkarton”, zegt Andrew Galloway, group director EMEA van de Labelexpo Global Series. “Meer dan 600 leveranciers uit de sector hebben zich al ingeschreven voor Labelexpo Europe 2025, waarvan 15 procent voor de eerste keer deelneemt aan de beurs.”

Visix Brand Shiners wint ‘Distinction Award’ op Fespa
Tijdens Fespa Berlijn werden de winnaars bekendgemaakt van de ‘Fespa Awards 2025’. Met 278 inzendingen uit meer dan 30 landen deed deze editie beter dan die van 2023 toen er zo’n 210 inzendingen waren. De tweejaarlijkse Fespa Awards bekronen uitmuntendheid en creativiteit in 18 categorieën. Vier Belgische projecten haalden de shortlist. In de wrapping-categorie behaalde Castaar uit Vollezele twee nominaties met ‘The Racing Game’ en ‘Chameleon’. Het in Zaventem gevestigde X-Treme haalde de shortlist in de categorie ‘Printeriors’ met de opvallende bekleding van het Oudaan-gebouw in Antwerpen. Het bouwwerk werd omgetoverd tot een Squid Game-decor naar aanleiding van de lancering van het tweede seizoen van de populaire Netflix-serie. Visix Brand Shiners uit Roeselare kon de nominatie voor het project ‘Focus’ ook effectief verzilveren met een ‘Distinction Award’ in de categorie roll-to-roll printed textiles. Visix bedrukte honderd zeilen (3 m x 3 m) met uitvergrote irissen van sponsors voor dit unieke kunstproject van Wim Tellier in Madagaskar. De kleurrijke zeilen werden gedoneerd aan de lokale vissersgemeenschap en met het opgehaalde sponsorgeld werd ook een lokaal drinkwaterproject gesteund. De inschrijvingen voor de Fespa Awards 2027 openen in juli 2025.

Miller Graphics Roeselare hervat productie na brand
Op 27 maart 2025 werd de productieafdeling van Miller Graphics Roeselare getroffen door een hevige brand. De hitte- en rookschade was aanzienlijk, met een tijdelijke stilstand van de plaat- en sleevesproductie als gevolg. Ondertussen draait de productie in Roeselare opnieuw op volle toeren met een vernieuwd machinepark. “Deze snelle herneming van de productie werd mogelijk gemaakt dankzij de kracht van de internationale Miller Graphics Group. Bovendien slaagde het Benelux-team erin om deze enorme uitdaging in recordtijd het hoofd te bieden”, stelt het bedrijf. “Dankzij een gecoördineerde inspanning in de groep kon de productie tijdelijk ondergebracht worden bij andere vestigingen. Zo kon de productie snel en efficiënt worden overgenomen waardoor de continuïteit voor de klanten te allen tijde gegarandeerd werd.”
De internationale Miller Graphics Group telt elf vestigingen in Europa en drie in Afrika. “Voor klanten is deze groepsstructuur een belangrijke troef: de voorbije weken hebben bewezen dat Miller Graphics – zelfs in uitzonderlijke omstandigheden – operationele continuïteit kan blijven garanderen. De schaalgrootte en organisatiekracht van de groep bieden klanten stabiliteit en zekerheid, ook in onverwachte situaties”, klinkt het. Miller Graphics ervaarde ook solidariteit binnen de grafische sector. “Vele sectorgenoten boden spontaan hun hulp en ondersteuning aan tijdens de nasleep van de brand. Een fijn en welgekomen gebaar dat getuigt van collegialiteit, onderlinge steun en wederzijds respect binnen de grafische industrie”, aldus het bedrijf.

Imprenta Print Professionals neemt XL Reklame over

XL Reklame uit Mechelen en het Antwerpse Imprenta Print Professionals hebben een akkoord om hun activiteiten samen te optimaliseren. Luca Van Honsté, CEO en eigenaar van Imprenta, verwerft de aandelen van XL Reklame. Dirk Teughels van XL Reklame zocht al enige tijd een partner om zijn klanten nog beter te kunnen ondersteunen en om zijn productietak toekomstbestendiger te maken. “Ik vond in het Antwerpse Imprenta de ideale partner en ben blij dat mijn levenswerk na 32 jaar in handen komt van een sterke partner. Dit biedt voor onze klanten en medewerkers een stabiele en toekomstgerichte oplossing”, stelt Teughels.
Luca Van Honsté, CEO en eigenaar van Imprenta, verwerft de aandelen van XL Reklame. “Met deze strategische stap versterken we onze positie in de markt en breiden we onze dienstverlening en capaciteit aanzienlijk uit”, zegt de nieuwe eigenaar. “Onze klanten verwachten steeds kortere levertermijnen, een breder en duurzamer gamma én snellere plaatsingen. Dit alles aan concurrentiële tarieven. Met een bijna 40-koppig team op drie locaties in de provincie Antwerpen kunnen we deze uitdaging nog beter aan.” De productie van de beide bedrijven zal in 2026 verhuizen naar een extra site nabij Lier, waar ook het nieuwe hoofdkwartier van de groep gevestigd zal worden. De sites in Antwerpen en Mechelen blijven eveneens behouden. “Alle vertrouwde medewerkers van Imprenta & XL blijven ook op post op de respectievelijke sites”, stelt het bedrijf.
Reproduct mikt op onderwijsmarkt met overname Top Copy
Ondernemer Didier Martens breid zijn printgroep verder uit. Met de overname van het in Gent gevestigde Top Copy boort Martens nu ook de printmarkt voor scholen en studenten aan. Zijn grafische groep heeft ondertussen activiteiten in Gent (Reproduct, Dunan Print en Basicdesign), Mortsel (Qua-3) en Roeselare (Kopie Deleye). “Reproduct heeft lang geleden de strategische keuze gemaakt om zich voornamelijk op de b2b-markt te focussen. De business-to-school verkopen maken eerder een beperkt aandeel van het omzetcijfer uit”, duidt Didier Martens. “De afgelopen jaren hebben we pogingen ondernomen om ons aandeel te versterken met wisselend succes. Met Top Copy halen we de lokale specialist in dit marktsegment in huis.”
Top Copy, opgericht in 1990, is door de jaren heen uitgegroeid tot de geprefereerde printpartner voor heel wat scholen, professoren en studentenverenigingen. “We verzorgen niet enkel de dagelijkse printopdrachten, maar nemen ook de uitgifte en verdeling van de cursussen voor onze rekening. Specifiek voor scholen stellen we een handige tool ter beschikking om de administratieve rompslomp wat betreft doorrekening van printkosten tot quasi nul te herleiden”, stellen Jacqueline Cuvillier en Peter Schoonjans van Top Copy. “Dankzij deze samenwerking kunnen de 25 printexperten in de diverse bedrijven alsook het zeer uitgebreide machinepark zo efficiënt mogelijk ingeschakeld worden om de korte doorlooptijden, wat de grote troef vormt van Top Copy, te verwezenlijken”, besluit Didier Martens.

ECO-Forward: Fespa Belgium bundelt krachten rond duurzaamheid
Meer dan 40 professionals uit de print-, sign- en textielketen namen deel aan de ECO-Forward meeting van Fespa België. De bijeenkomst bracht actoren van grondstofproducenten tot recyclagebedrijven samen rond één centrale vraag: “Hoe bouwen we samen aan een circulaire toekomst?” Sprekers uit België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk (Centexbel, Fespa Nederland, Fespa UK) brachten praktijkvoorbeelden op de ECO-Forward bijeenkomst.
“De boodschap was unaniem: duurzaamheid werkt alleen als de hele keten meedoet – van producent tot eindklant”, zegt Kirsten De Dycker, voorzitter van Fespa België. “Zolang afval geen waarde krijgt, blijft structurele verandering moeilijk. Toch is de bereidheid om samen te werken groot. Van lokale productie tot het gebruik van gerecycleerde materialen: bedrijven nemen al concrete stappen, maar zien ook de nood aan kennisdeling, educatie en ondersteuning vanuit wetgeving.”
Voor Fespa België is deze ECO-Forward meeting een startpunt. Er komt een vervolg op de vakbeurs Sign2Com (19-20-21 oktober in Kortrijk Xpo), en de werkgroep blijft actief binnen het bredere netwerk van Fespa. “Ook de samenwerking met kennispartners zoals VIGC (binnen het Graceproject) en Centexbel zal verder worden uitgebouwd”, klinkt het bij Fespa België.
