Verpakking & Label Awards uitgereikt op Empack
Dubbelslag voor Rembrandt Labels & Packaging
Op de verpakkingsbeurs Empack in Mechelen werden de Verpakking & Label Awards uitgereikt. De jury- en publieksprijzen gingen naar Ducaju, DW Reusables, Rembrandt Labels & Packaging en Tallpack International.
De Verpakking & Label Awards bekronen innovatieve oplossingen voor de verpakkings- en labelindustrie. Op de vakbeurs Empack in Mechelen werden jury- en publieksprijzen uitgereikt in drie categorieën. De vakjury was een triumviraat met Lotte Krekels, packaging manager bij Carrefour Belgium, professor Peter Ragaert, directeur van Pack4Food, en Erik Kruisselbrink, de bladmanager van ons zusterblad Verpakking & Label Magazine. Voor de publieksprijzen konden de lezers van Verpakking & Label Magazine en de bezoekers van Empack online stemmen.
Verpakking of verpakkingsmateriaal
In de categorie ‘meest innovatieve verpakking of verpakkingsmateriaal’ was de juryprijs voor een herbruikbaar bierkratje voor zes bierflesjes van verpakkingsbedrijf DW Reusables uit Bilzen-Hoeselt. Volgens de jury scoorde deze inzending uitstekend op drie van de vier criteria: duurzaamheid in de vorm van herbruikbaarheid, gebruiksgemak voor de consument en design & branding. De jury benadrukt de innovatieve kracht en praktische toepasbaarheid van het kratje.
De publieksprijs in deze categorie ging naar de luxueuze adventskalender voor pralinefabrikant Neuhaus van kartonnagebedrijf Ducaju. Het familiebedrijf ontwikkelt en produceert op maat gemaakte verpakkingen en presentatieoplossingen in karton. “Onze duurzame adventskalender voor Neuhaus is veel meer dan een verpakking – het is een magische beleving”, aldus Ducaju. De adventskalender is gemaakt van verschillende materialen (papier, rigid board en vouwkarton) voor een optimale bescherming en een mooie presentatie.
Label of etiket
Rembrandt Labels & Packaging, met verschillende productievestigingen in ons land, scoorde in de categorie ‘meest innovatieve label of etiket’ een dubbelslag. Hun label voor de Maître Brut Calvados BA 75 cl van Brouwerij De Meester won de jury- én de publieksprijs.
“Het alu wetglue-label combineert duurzaamheid en esthetiek”, aldus de jury. “Door alle gebruikte technieken is het een letterlijk schitterend etiket dat in het oog springt op het schap. De lijm waarmee het label wordt aangebracht is eiwit- en daarmee biogebaseerd. Ook is het een wash-off-label, waarmee het makkelijk verwijderbaar is van de fles en weinig afval oplevert omdat het geen siliconen rugpapier heeft.” De jury waardeert dat het label een inspirerende balans biedt tussen innovatie, duurzaamheid en design.
“Met de combinatie van gewafeld alubedampt papier, conventionele inkt (zowel CMYK als dekwit), en dispersielak (zonder verlies van metaaleffect) combineerden we ‘shelf attraction’, ecologie en aanvaardbare kost in één etiket”, duidt Rembrandt Labels. Het etiket werd op een conventionele offsetpers gedrukt in één doorgang met inline-dispersielak. “De combinatie van CMYK met het alupapier creëert een warme goudtoon zonder gebruik te maken van goudpigmentinkten of (hot)foil. Het conventioneel dekwit (zonder foto-initiatoren), zorgt voor een mooi contrast. Onder het zwart zit geen dekwit waardoor het aluminium de diepte van het zwart nog versterkt”, klinkt het bij Rembrandt.
Verpakkingsmachine
De awarduitreiking op Empack werd afgesloten met de publieksprijs voor de meest innovatieve verpakkingsmachine. Exposant Tallpack International, met vestiging in Rijkevorsel, won de prijs voor hun nieuwste generatie handomsnoeringsapparaten. “De ITA Evo is een lichtgewicht, ergonomisch en eenvoudig in gebruik”, zegt Ludo Bekaert, de general manager van Tallpack International. “Het apparaat is ontworpen zonder de standaard openingshendel: sealen en openen gebeuren door middel van een druk op één knop. Dit maakt het apparaat prettiger en eenvoudiger te bedienen dan standaard omsnoeringsapparaten.”








