Koenig & Bauer integreert externe pers in digitale ecosysteem
Koenig & Bauer Kyana, een dochteronderneming van Koenig & Bauer, zet in op datatransparantie in drukkerijen. Dat blijkt uit de integratie van een drukpers van een concurrerend merk in het digitale ecosysteem van Koenig & Bauer bij de Amerikaanse drukkerij Grafika Print.
Voor het eerst kan Grafika alle productiegegevens – inclusief machines van derden – centraal verzamelen en analyseren via de analysetool Kyana Data. “Dit is een belangrijke stap richting volledige transparantie in het productieproces, en dus ook naar een optimale performantie van de hele drukkerij”, stelt het bedrijf.
Open integratie
De koppeling van de externe pers gebeurde via de IIoT-gateway Kyana Connect. Die garandeert een merkonafhankelijke verbinding met de Koenig & Bauer Cloud en vormt de technische basis voor het gebruik van digitale tools. Via het centrale klantportaal myKyana krijgt Grafika toegang tot Kyana Data en tot Kyana Assist, de AI-tool.
“Onze missie is de grafische en verpakkingssector richting toekomst te loodsen”, zegt Sandra Wagner, de CEO van Koenig & Bauer Kyana. “De succesvolle integratie bij Grafika bewijst dat we verder kijken dan onze eigen persen. We streven naar een totaaloverzicht van het machinepark zodat onze klanten op basis van data gefundeerde beslissingen kunnen nemen.”
Workflowoptimalisatie
Kyana Data biedt Grafika inzichten in de productieprocessen. De tool laat complexe analyses toe via configureerbare dashboards en flexibele KPI’s. Dankzij de integratie van de externe pers ontstaat er een compleet productiebeeld, bruikbaar voor continue performantie-analyse, benchmarking en optimalisatie.
“De mogelijkheid om data uit heterogene machineparken slim te combineren en te analyseren, is de hefboom voor workflowoptimalisatie”, stelt Felix Oberdorf, hoofd digitale ontwikkeling bij Koenig & Bauer Kyana. “Deze open benadering toont aan hoe volwassen onze digitale producten zijn – en dat we echt klantgericht denken, los van merkenpolitiek.”